Behöver man låsa svänghjulsmuttern med Loctite?

Fråga: Hej På min Sachs, tvåväxlad handväxel, så snurrar svänghjulet medurs och muttern har är vanlig högergänga. Behöver jag då låsa muttern med gänglåsning vid monteringen? Vilket moment bör jag dra muttern med?

Arne

Svar: Om svänghjulet roterar medurs så har du en tidig Sachsmotor med kedjetransmission. Då kan man ju tycka att muttern till svänghjulet ska vara vänstergängad vilket är vanligt på roterande axlar. Men Sachs valde ändå att ha en högergängad mutter. Fördelen med det är att de flesta låsbrickor som finns är avsedda för högergäng.

Enligt dåtida reparationsböcker så ska man endast använda en låsbricka som låsning. Och jag rekommenderar en fjäderbricka med DIN-nummer DIN 127 B (vanligaste typen). Så kallade taggbrickor (DIN 6798 med flera) är nästan meningslösa som låsbrickor. Använd inte Loctite eller annan gänglåsning då det bara ställer till det när muttern ska bort nästa gång.

I de äldre reparationsböckerna finns ingen uppgift om hur hårt svänghjulsmuttern ska dras. I böcker till senare motorer anges däremot ett åtdragningsmoment på 3,8 – 4,0 Kgm (38 – 40 Nm) men de motorerna har en betydligt grövre kona. Jag skulle nog nöja mig med 3,0 – 3,5 Kgm för att inte riskera att spräcka svänghjulsnavet.

Sen är det viktigt att konan är i bra skick för att svänghjulet ska sitta kvar. Finns det ojämnheter på ytorna i nav och på vevaxel bör man slipa in dessa motvarandra. Då har man på en liten klick ventilslippasta, trär på svänghjulet och sen vrider man hjulet fram och tillbaka. När ytorna är mattgrå och heltäckande är det färdigt. Rengör sedan mycket noga från pastan! Den får inte vara kvar i konan och absolut inte nå packboxar och brytare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen