Vad såg jag på museet?

Fråga: Hej Classic Motor. Jag undrar helt enkelt om historik och namn på dessa två motorcyklar. De är fotograferade på ett museum under öststatstiden strax utanför Dresden.

Ingemar Vahlström, Umeå

Svar: Hej Ingemar. Den första är en Ner-a-car, troligen en Type A. Den här skapelsen var konstruerad och byggd i USA 1921 till 1927 men licenstillverkades även i England 1921 till 1926. Namnet Ner-a-car var för övrigt en ordlek av konstruktörens namn Carl Neracher.

Den andra motorcykeln (bilden nedan) är från 1928 och ett specialbygge för cykeltävlingar. Genom att ligga helt nära motorcykeln kunde de dra nytta av det lägre luftmotståndet och få upp höga hastigheter. Man kan ana ”grinden” som är monterad bakom bakhjulet. Motorcykeln uppges ha kunnat accelerera ryckfritt från gångfart till 100 kilometer i timmen. Motorn på två liter och 42 hästar var konstruerad av Allessandro Anzani som föddes i Italien men flyttade till Frankrike och slog sig på motortillverkning. När Louis Blériot 1909 blev först med att flyga över Engelska kanalen hade hans egenhändigt konstruerade plan en Anzanimotor, och därmed var dess rykte grundmurat.

Motorcyklarna finns att beskåda på Motorrad-Veteranen und Technik-Museum i Großschönau.

Robert Gustavsson

Arzani – inte bara till flygplan utan även till motorcyklar.
Rulla till toppen