Vilket fett till framvagnen på Volvo PV 544?

Fråga: Hej Experten! Jag har helrenoverat min Volvo 544 PV framvagn och skulle vilja smörja spindlarna och bärarmsbussningarna med rätt slags smörjfett redan från start. Jag har frågat mig runt ute på nätet i olika forum och Volvo PV grupper på Facebook men har inte lyckats få ett tillfredställande svar på vad man ska använda för smörjfett, (ja, jag har varit i kontakt med Svenska Volvo PV klubben också men fick helt ärligt inget tillfredställande svar där heller).

Pratade med en äldre herre på en motormarknad uppe i Uppsalatrakten och han sa att fettet skulle ha en väldigt fast viskositet (eller vad det heter), fettet skulle ha en hård, nästan vaxartad konsistens och jag tyckte det lät vettigt men jag lyckades aldrig få något tips om något fabrikat, artikelnummer, eller vilken eller vilka affärer som kunde tänkas sälja sånt här smörjfett. Så, nu är jag här och frågor också. Om du nu svarar samma som majoriteten har svarat på min fråga nämligen att: ”Det, spelar ingen roll vilket fett man använder, det är bara att åka till Biltema och köpa ett sånt där Universalfett”, då ger jag faktiskt upp…

Med Vänliga Hälsningar

Mikael Persson

Svar: Det finns inget entydigt svar på vilket fett man ska använda då det finns massor av olika fabrikat och typer av fett som alla gör sitt jobb. Välj ett chassiefett med konsistensen NLGI 2 så blir det bra. Volvo rekommenderar en serviceintervall var 250:e mil på 544:ans framvagn och det är möjligtvis detta som är viktigt för ledernas livslängd – inte bara vilket fett man trycker i.

Hur fast eller löst fetterna är framgår av NLGI-klassen (NLGI står för National Lubricating Grease Institute) Varje klass har en siffra efter NLGI och ju högre siffra, desto fastare (hårdare) fett. NLGI 2 är ett fast fett och det vanligaste fettet för fordon. NLGI 3 är ett extra fast fett, men knepigare att få tag i.

NLGI 4 till NLGI 6 är så hårda att de kallas för blockfett och finns knappast att få tag på idag.

Jim Lundberg

Rulla till toppen