Fyrväxlad Puch som rasslar vid nerväxling

Fråga: Hej, har en fyrväxlad Puchmotor som sitter på en KTM Comet, det uppstod ett problem på sista rallyt – nämligen att när jag växlar ner så hörs ett rasslande ljud, hörs mest från trean till tvåan, men bara när jag växlar ner, annars hörs ingenting, inget trögt att få i växlarna eller oljud från dragbulten. Motorn har gått 23 mil sedan renovering enligt ägaren jag köpte av och som påstår att allt i motorn är nytt/kontrollerat, vad kan problemet vara månne?

Ragge Södling

Svar: Mopedväxellådor är ju osynkade och då är det oftast vid nerväxling som det kan låta lite illa beroende på att det är då som skillnaden i varvtal mellan de delar som ska kopplas ihop (tappar, medbringare) är stor.

Men om det inte lät illa från början utan att oljudet plötsligt uppstod kan man utgå från att något har gått sönder eller lossnat inne i motorn. Det kan eventuellt bero på att kopplingen inte frikopplar helt och då är det vid nerväxling det märks mest.

Lättast är att börja med att kika närmare på kopplingen. Det kräver ju inte att man delar på motorn. Det kan ju vara något som har satt sig eller lossnat i kopplingen som leder till att den inte frikopplar 100 procent, något som i sin tur får växellådan att låta illa.

Om det inte är kopplingen så återstår nog inget annat än att motorn måste delas. Det enda i växellådan som man kommer åt utan att dela motorn är låsringen till växelvalsen, vilken i och för sig bör kontrolleras att den sitter där den ska. Jag vill även tillägga att du är långt ifrån ensam om att ha problem med en nyrenoverad motor. Vi får denna typ av frågor lite för ofta. En renoverad motor ska gå problemfritt i många tusen mil.

Jim Lundberg

Justering av kopplingen på Puchmotorn. Först bör man kolla att vinkeln mellan kopplingsaxelns flatsida (röd på bilden) ligger i 58 graders vinkel relativt kopplingsarmen. Den senare sitter på splines och går att montera i många olika positioner på kopplingsaxeln varav bara en position är korrekt. Dragbultens mutter (gul på bilden) ska då justeras så att kopplingsarmen får en frigång på 3 mm när armen står som på bilden.
Låsringen till växelvalsens axel.
Rulla till toppen