Min Victoriamotor är full med tvåtaktsolja!

Fråga: Hej Jim, nu har min Victoria M51 med Nicasil AL cylinder gått 300 km, inklusive fjolårets Mellstaträff i Borlänge, hur fint som helst för att efter en första längre tur häromdagen börja krångla men jag tog mig tack denna fantastiska M51:an ändock hem till verkstan.

Hela motorn fylld med tvåtaktsblandning! Först misstänkte jag dem nya papperspackningen vilket skulle förvåna mig eftersom detta är dem fina svensktillverkade. Tillverkaren jag pratade med talade om för mig att dem ska bara oljas och monteras dock som jag gjorde och då borde det också vara tätt. Sedan kom jag på och kollade packboxen på kopplingssidan. Och då såg jag vad jag missade: ett 0,3 mm spår på vevaxeldrevets hals som troligen snabbt åt upp den nya packboxen.

Vad ska göras? Hur kan jag rädda det hela fast jag beställde ett nytt hos Rosebäcken? Vilka tricks har du i så fall? Måste tyvärr plocka i sär M51an en gång till. Den ska nu för tillfället ersättas med den renoverade Gjutjärnaren. Nyfiken vad du säger. Mellsta i år ska köras med Nicasilaren.

Peter Adrian

Svar: Spåret i drevets hals kan vara slitage efter den tidigare packboxen. Men spår som går runt en axel brukar inte äta upp packboxen till skillnad mot repor och spår som längs med axeln. Men eftersom det har försvunnit material så har diametern minskat där packboxens tätningsläpp ligger mot och då kan läckage uppstå.

Men det kan vara lätt att fixa till utan större åtgärder. Packboxen har måtten 20x30x6,5 mm. Kolla exempelvis med Jacking AB (tel. 0227-133 22) om den finns med dubbla tätningsläppar. Då kommer den ena av dessa två tätningsläppar att missa det uppkomna spåret. En annan variant kan vara att vända på en enkelläppad packbox vilket kan göra så att tätningsläppen hamnar på sidan av spåret.

Det som ställer till det med just denna Victoriamotor är att man förmodligen måste ta bort kopplingskorgen för att kunna byta packboxen (se bild högst upp) och korgen sitter med en låsring inne i motorn som då måste delas, så det blir en del extrajobb för att byta packboxen.

Jim Lundberg

Bild på Peters vevaxeldrev med spåret.
Tätningsläppen (pilarna) sitter inte mitt i packboxen så om man vänder packboxen hamnar tätningsläppen på ett nytt ställe mot axeln.
Rulla till toppen