Husqvarna Roulette som inte vill varva ur

Fråga: Hej! Har en Husqvarna Roulette som jag inte får att gå riktigt. Det är precis som den fyrtaktar och inte varvar ur ordentligt. Sitter ställbart munstycke på den och den går som bäst (men inte alls bra) ungefär ett kvartsvarv från botten. Har testat ställt brytare och tändning lite på måfå bara för att se om jag får någon skillnad men kommer inte ens i närheten av bra gång.

Vet om att choken kan spöka på dessa förgasare men har pluggat hålet som går ut i inloppet bara för att felsöka och utesluta. Tomgång har den och går fint där, men så fort man ger gas är det precis som den får alldeles för mycket bränsle. Tändstift b6hs, testat annat ställbart munstycke, avgas är ej tätt.

Tyckte att den gick något bättre med väldigt lite brytarspel, såg även att det gnistrade kring brytare men det kanske ska vara så? Var inne på om det blev överslag i brytaren.

Hoppas det finns någon vettig förklaring för jag har slut på idéer nu…

MVH Filip

Svar: Om motorn verkar gå bättre med ett mindre brytaravstånd än det rekommenderade kan det tyda på att antingen brytarna är utslitna eller att tändspole och/eller kondensator är på fallrepet.

Brytaravståndet påverkar något som kallas Abriss (eller fältbrytningsavstånd) och detta påverkar i sin tur hur stark (eller svag) gnistan blir. Abrissmåttet styrs av brytaravståndet och om alla delar i tändsystemet är hela och av rätt modell ska abriss automatiskt bli rätt när man ställer in rekommenderat brytaravstånd.

Ett klassiskt symtom när abriss står fel är att motorn blir svårstartad om man har lyset på och att den kan börja misstända under gång när man tänder lyset. Då kan det vara läge att kolla brytaravståndet och även abriss.

Abriss mäter man så här: Börja med att justera in rekommenderat brytaravstånd, alltså hur mycket det öppnar maximalt (På Husqvarnamotorn ska det vara – Bosch: 0,3-0,4 mm, Stefa: 0,30-0,35 mm). Vrid sedan svänghjulet i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna (=tändläget). Håll svänghjulet stilla där och mät nu med något omagnetiskt avståndet mellan en av tändspolens polskor (valfri) och kanten på den magnet (valfri) som precis har passerat polskon (se skiss nedan).

Avståndet mellan magnet och polsko är abrissmåttet och ska vara 9 – 12 mm på din motor. Förhållandet mellan abriss och brytaravståndet är omvänt – ökar man brytaravståndet så minskar abriss och tvärtom.

Att det gnistrar om brytarna är inget ovanligt eftersom dessa de facto bryter en ström varje gång de öppnar, men det ska vara små och glest kommande gnistor om allt är bra. Gnistrar det starkt och hela tiden är något fel och då kan det vara olja eller smuts på kontaktytorna, eller så är kondensatorn dålig.

Men det kan även vara så enkelt att du behöver sota motor och avgassytem.

Jim Lundberg

Så här mäter man abriss (A) i en svänghjulsmagnet. Man vrider svänghjulet sakta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Där stannar man och så mäter man avståndet mellan en av tändspolens polskor och den magnet som precis har passerat (måttet A). Det går som synes att göra på två ställen. På Husqvarnas Äggmotor ska detta mått vara 9 – 12 mm i det ögonblick som brytarna öppnar (gäller både Bosch och Stefa.
Rulla till toppen