Svårt att hitta friläget på treväxlad Sachs

Fråga: Hej! Jag har en treväxlad Sachs med fotväxel. Hur gör man för att få ur växlarna bättre när man saktar ner och ska lägga i friläge? Kan man byta lameller t.ex?

Mats Sjöberg

Svar: En orsak kan vara det du misstänker – alltså att kopplingen har med detta att göra. Det kan i och för sig kräva ett lamellbyte, men det kan även bero på att det är för mycket eller för tjock olja i motorn. Sachsmotorn ska ha 2 deciliter SAE 80 transmissionsolja – eller samma mängd SAE 30 motorolja – den senare säljs som gräsklipparolja på flera olika ställen.

Om vi fortsätter på temat koppling så kan problemet även bero på att kopplingen inte frikopplar helt på grund av att kopplingsmekanismen behöver justeras – eller att någon lamell hänger sig eller är skev. Om du tänker testa med att byta friktionslamellerna så hittar du en instruktion på hur det går till här på hemsidan.

Men det kan även bero på själva växelmekanismen. Ovanpå motorn sitter det sexkantig spårskruv nära kopplingsarmen. Där ska man peta i lite konsistensfett då och då för att låsfunktionen för varje växel ska gå lätt. Om denna kärvar kan det lätt bli så att man får ta i mer om mer för att gå till friläget och när det väl släpper hoppar den över friläget av bara farten. Kolla även att växelpedalen rör sig lätt och inte kärvar åt något håll med kåpan på.

Sen kan det även vara så att växelklinkan (trekanten, även kallad spärrhake) inte rör sig som den ska. Den styrs upp av en liten och klen hårnålsfjäder och den fjädern måste ligga rakt och glappfritt mot klinkan om växlarna ska fungera som det är tänkt. Då fjädern är klen och klinkan måste röra sig lätt ska man inte ha på fett just här utan bara lite olja. Dessutom måste klinkan träffa växelsegmentet på rätt ställe vid växling (se instruktion nedan).

Jim Lundberg

Bortglömt/okänt smörjställe på fotväxlad Sachs. Här bör man peta ner en liten klick fett någon gång per år.
Om kopplingsnavet (bilden) eller kopplingskorgen har djupa hack efter lamellerna kan detta leda till att kopplingen frikopplar dåligt vilket leder till ljudliga växlingar och svårfunnet friläge.
Rulla till toppen