Kritvitt tändstift på NV Autoped

Fråga: Jag har en NV Autoped årsmodell 1953 som jag med hjälp av en extern tändspole kopplad via en ljusspole och som jag jordat i ramen. Detta för att det inte gick att få tag på en originalspole.

Moppen går nu bra men stiftet är efter ett par kilometers körning inte chokladbrunt utan riktigt kritvitt. Den går alltså för snålt. Jag har monterat ett bränslefilter som kanske hämmar tillförseln. Vad kan jag göra?

Skall jag köra med lite choke eller vad? Något munstycke finns väl inte att byta på en sådan här liten förgasare?

Tacksam för idéer.

Vänliga hälsningar

Thomas

Svar: Utanpåliggande tändspole är inta bara en enkel metod för att få i gång en gammal motor där det är svårt – eller dyrt – med reservdelar. Dessutom blir motorn mer driftsäker med en utanpåliggande tändspole som inte bara sitter ute i fartvinden, utan som även har mycket tjockare isolering än den lilla tändspolen som annars sitter innanför svänghjulet.

Att ett tändstift blir vitt kan av två anledningar. Antingen är bränsleblandningen för mager – eller så står tändningen för sent. Förtändning på NV Autoped ska vara 2,2 mm (40 cc: 2 – 2,5 mm), brytaravståndet 0,4 – 0,5 mm och Abrissmåttet 8 – 12 mm.

Om stiftet blir vitt av mager bränsleblandning så är nog första åtgärden att rengöra huvudmunstycket. Använd helst bara tryckluft (eller en cykelpump), men ibland kan man behöva avlägsna smutsen mekanisk och då ska man bara använda ”mjuka” redskap. En koppartråd från en elkabel är lämplig. Använd aldrig ståltråd eller liknade då dylika kan ta bort material från munstycket som då blir för stort – och det räcker med hundradelar av en millimeter.

Kolla även att motorn inte drar i sig tjuvluft som tunnar ut bränsleblandningen. Det kan vara förgasarpackningen, cylinderfotspackningen eller packboxarna i vevhuset som läcker. Att köra med choke är ingen bra lösning. Ett bränslefilter ska inte hämma flödet så att det märks – särskilt inte på en moped som drar 1,5 – 2 deciliter bensin per mil. En mil tar cirka 20 minuter att avverka på en moped. Men det kan ändå vara bra att kolla flödet. Ta bort bensinslangen från förgasaren och öppna kranen. Ett decilitermått ska man då kunna fylla på 30 sekunder som ett normalt värde.

Bingförgasaren har ett litet filter som sitter under slangnippeln på förgasaren. Detta är litet och kan snabbt täppas till (se bild nedan). Om ingen tidigare ägare kastat bort filtret i frustration kan det vara aktuellt att rengöra det grundligt. Jag kan tyvärr inte presentera den korrekta storleken på huvudmunstycket då instruktionsboken anger storlekar mellan 46 – 56. Man får alltså prova sig fram tills motorn går som bäst och tändstiftet får en brun färg. Munstycken finns bland annat hos Mopedrenovering.se

Jim Lundberg

Bingförgasarna har ett litet bränslefilter under slangnippeln av mässing. Filtrets ringa storlek leder ofta till att det snabbt täpps till.
Huvudmunstycket når man från förgasarens undersida efter att man skruvat bort den stora vingmuttern. Själva munstycket lossas med en vanlig spårmejsel.
Rulla till toppen