Byta hastighetsmätardrivning på Puch Dakota

Alla ingående delar i drivningen. Observera att de två klackarna på ringdrevet nere till höger måste pricka motsvarande urtag i hjulets nav vid monteringen. Annars klämmer man sönder drevet när man drar åt hjulaxeln.

Fråga: Jag undrar om ni vet hur man byter drivningen till hastighetsmätaren på en Puch Dakota från 1976.

Ulf Håkansson

Svar: Det är en ganska enkel operation vilket framgår av bilderna här (gäller dock inte Puch Dakota 3000 som har Leleu-nav med en separat drivning). På översta bilden syns samtliga delar och hur de sitter i förhållande till varandra. Bilderna kommer ur boken ”Från skrot till pärla” som visar renoveringen av Puch Dakota, MCB E-Type och en Zündapp KS 50. Boken går att beställa på mejl: classic@classicmotor.se och kostar 247:- inklusive frakt.

Jim Lundberg

Ringdrevet tas ut efter att man bänt upp packboxen i skölden med en mejsel. För att kunna dra ur resten av drivningen måste man knacka ur sprinten enligt bilden.
När sprinten är borta kan man bända mot skölden så att drivningen åker ur. På bilden har vi gängat på en M10x1-mutter (samma gänga som vajerns muttrar) för att få något att sätta mejseln mot.
Rulla till toppen