MGA broms på Standard Vanguard

Fråga: Hej, denna fråga gäller den kombinerade koppling/bromscylindern till Standard Vanguard Phase II 1953. Jag har sökt på internet men finner inga tillfredsställande svar där. Jag har också kontaktat en utländsk Standard-grupp men inget bra svar där heller och inte i er sökruta här för redan besvarade frågor.

Jo så här är det – att Triumph (tTR2 och TR3) ska tydligen vara samma som till min vagn, men det stället som jag har hittat i England som säljer delar (jag har en fin liten godslista där) har tyvärr ingen sådan till min.
Däremot finnes det till MGA 1500 (1955-59) och Morris Oxford Ser.2,3 & 4 (1954- 59). Företaget har endast telefonkontakt så innan jag ringer dit (vilket jag helst slipper pga dålig engelska i tal) så förhoppningsvis kanske ni kan svara på detta. Det vore fint att beställa allt från samma ställe

Mh. Johnny

Svar: Hej Johnny Vi hade en Standard Vanguard som redaktionsbil (bilden ovan från Wikipedia tagen av Lars-Göran Lindgren) en gång i tiden och jag minns mycket väl den dubbla huvudcylindern till broms/koppling. Eftersom Standard Vanguard och Triumph TR delade ganska många mekaniska delar är jag också inne på din linje att det är samma. Jag har bara hållit på med bromsar till MGA MkII och Twin Cam men aldrig en 1500, och därför gjorde jag lite efterforskningar i ämnet och hamnade på en intressant sida i Australien.

De säljer bland annat huvudbromscylindrar till MGA 1500 1955-1959. Men de skriver också att den passar direkt på följande modeller: MG Midget 1961-1963, Austin Healey Sprite 1958-1963, Morris Crowley 1300 & 1500 1955-1959, Morris Oxford Salon Series II, Series II & Traveller 1955-1958, Morris Isis Saloon & Treaveller Serie I och Series II 1948-1956, Standard Vanguad Phase II 1948-1956, Truimph TR2 och TR3 tom TS13045.

Denna del passar även till MG Magnette ZA och ZB 1953-1959 och Wolseley 4/44 1953-1959 men då måste man flytta över ovandelen från originalet för att påfyllningshålet ska hamna på rätt ställe.

Kika på sidan och jämför själv, men jag gissar att du kan använda huvudcylindern från en MGA 1500.

Lycka till

Robert Gustavsson

Länk: British Classic Spare Parts Australien

Rulla till toppen