Ventilation av växellådan på Husqvarna Mod 29

Jan-Eriks lösning på ventilationen – en bra och vedertagen lösning. Eventuell olja som kommer upp i slangen faller tillbaka av gravitationen. I extremare fall kan man stoppa slangänden i en liten flaska som man gömmer under tanken.

Fråga: Har en Husqvarna Rödqvarna mod 29 från 1952 som tenderar att bli väldigt varm när man gasar på en aning. Har gått från 95 oktan 4% olja till Aspen Alkylat 2T bensin och blandat i olja så att det blir 4%, Resultatet blev att jag inte fick ånglås, däremot oavsett vilket bränsle jag använder så vill den trycka ut olja vid växel och kopplings genomföringen trots nya packningar, verkar bli högt tryck i motorn.

Tror inte på otät packbox för då borde jag kunna se det på avgasröken, har ingen rök alls idag. Funderar på om det finns någon olja till motorn som inte expanderar så mycket vid hög värme eller om man på något sätt kan ventilera växellådan. Har skaffat en påfyllnadsplugg med slanganslutning, men hur gör man med slangen i så fall?

Jan Erik Axman

Svar: Husqvarnas 118/120 cc-motor är ökänd för att trycka ur sig olja ur växellådan. Vi har fått ett antal frågor i ämnet här på hemsidan. Lösningen är att göra precis som du har gjort – en plugg med ett hål i. Använder man dessutom en slang så kan man hejda eventuellt oljesprut från pluggen med hjälp av Newtons gravitation – om det kommer upp små oljedroppar i slangen så åker dessa ner igen så länge man har slangen vertikalt.

På vissa hojar sitter det en liten flaska/burk gömd under tank eller sadel där slangen slutar. Detta för att garantera att det inte stänker ut olja på ramen – och framförallt på bakhjulet. Det är nog inte oljan som expanderar mest när motorn blir varm utan luften i växellådan, så jag tror inte ett byte till annan olja löser problemet – möjligtvis med en tjockare olja som inte kryper ut så lätt. Husqvarnamotorn ska ha motorolja SAE 50 vilket är bland det tjockaste man kan hitta. Man kan möjligtvis blanda i lite konsistensfett för att göra oljan tjockare.

Alkylatbensin har en högre kokpunkt än vanlig ”mack-bensin” vilket kan bota ånglås. Alkylatbensinen är även mer lagringsbeständig och kan vara bra att tanka i innan vinteruppehållet för att motorn ska starta lätt på våren. Att motorn blir varm kan bero på flera saker: Tilltäppt avgassystem, sen tändning eller mager bränsleblandning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen