Tomgången ökar när jag lägger i en växel!

Fråga: Hej! Jag har en Rex med Victoriamotor. Har ett konstigt fel som jag undrar över. Mopeden går normalt på tomgång men frikopplar jag och lägger i en växel så ökar tomgången jättemycket! Vad kan detta bero på? Mopeden är original.

Mvh Christian

Svar: Nu vet jag inte vilken Victoriamotor som sitter i din Rex (Rex använde tre olika Victoriamotorer; MS 50, MS 51 samt EM 50). Kan det vara så ”enkelt” att kopplingsvajern någonstans mellan styre och motor påverkar gasvajern? När man belastar en vajer så tenderar den att räta ut sig och kan då knuffa på en intilliggande vajer. Det behövs bara att man sträcker gasvajern några tiondels millimeter för att tomgången ska öka rejält. Det kan räcka med att man vrider runt styret för att tomgången ska ändra sig.

Kolla så att du har spel i gasvajern. Det bör vara cirka 2 mm spel – förutsatt att du har en tomgångsskruv på förgasaren. Vissa förgasare saknar tomgångsskruv och då ställer man tomgången genom att spänna upp vajern en aning med vajerns justerskruv. EM 50-motorn har kopplingsvajern på ovansidan medan MS 50 & 51 har vajern ansluten i framkant på motorns högra sida.

Jag har svårt att tänka mig att kopplingen skulle kunna påverka tomgången på grund av något som händer inne i motorn. MS 50 & 51 har en tryckande kopplingsarm i transmissionskåpan. Men då påverkar armen kopplingskorgen och inte på vevaxeln som på exempelvis Puch. EM 50-motorn har tryckstänger som trycker ut lamellerna från insidan där kopplingsarmen sitter på motorns vänstra sida och påverkar kopplingen via tryckstänger inne i mellanaxeln. Inte heller här kan jag se ett samband mellan frikoppling och höjd tomgång.

Men berätta gärna hur det gick! Det här var ett udda fel. Någon som har fler teorier om Christians problem? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen