Missfärgad olja i Puch Florida

Fråga: Hej. Jag har en Puch Florida från 1972. Motorn är lite nyare. Jag kör inte mycket med moppen. När den stått några månader fastnar kopplingen och oljan när jag tömmer ut är beige till färgen.

Använder SAE 30w-olja. Den förvaras i varmgarage på vintern. Kopplingen har justerats flera gånger, verkar som att lamellerna klibbar ihop.

Tacksam för tips.

Ralf

Svar: Orsaken till den missfärgade oljan är troligtvis att du inte kör så mycket. Att oljan ser ut som Baileys likör beror på att den har emulgerat med vatten. Det som händer är att när man kör så värms oljan och luften upp i växellådan och expanderar. När man sen stänger av motorn så kallnar luft och olja som då drar ihop sig vilket leder till att luft utanför motorn sugs in genom de ventilationshål som finns i motorblocket. Luften innehåller vatten och det vatten som följer med in blir kvar och kommer att blanda sig med oljan när kugghjulen vispar runt oljan nästa gång man kör.

Grejen är den att om man kör en längre stund så oljan blir driftsvarm så kommer den lilla vattenmängden att dunsta ur oljan och åka ut genom ventilationshålet. Då blir det blir ett nollsummespel – lika mycket vatten som kom in åker också ut. Det enda man aldrig kommer undan är den luft som sugs in när man väl stannar motorn.

Men om man bara kör korta sträckor så hinner inte det vatten som sögs in vid senaste stoppet dunsta ur oljan och när man sen stänger av så kommer en ny dos med vatten. Korta körsträckor leder alltså till att mängden vatten i växellådan bara ökar och ökar. Detta leder till slut till att man har så mycket vatten i oljan att den bildar en emulsion som missfärgar den.

Det finns egentligen bara två botemedel. Antingen byter man olja ofta eller så kör man längre sträckor. Problemet med kopplingen hör troligtvis ihop med vattnet i oljan och bör försvinna samtidigt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen