Monark Monarped Alpino som flödar över

Fråga: Hej! Jag har en Monarped Alpino med en kickstartad ILO Piano från 1961 som jag nu stött på problem med som är utanför min förståelse.

Den är lättstartad och jag har just rengjort förgasaren (Encarwi S65).

Bekymret är att den flödar över och blir väldigt krånglig, det här sker båda innan och efter man kört den varm. Jag är medveten om det ”ständiga skruvandet” många varit med om på dessa med de ställbara munstyckena, men jag sitter nu och funderar vad det egentligen är som orsakar dessa problem.

Jag har slipat in flottören mot sitt lock med Autosol och sett till så det håller tätt, men trots dessa forsar det stundvis soppa ut från flottören. Kan den hamna snett i sätet eller borde jag prova köpa en ny flottör/lock?

Det här kan alltså förekomma under körning och då har jag fått slå av bränslekranen en liten stund för att det forsar så mycket, sen lugnar det sig ett tag.

Det andra problemet är ju då gällande munstycket, jag besitter ett justerbart sådant som jag har väldigt svårt att hitta bra inställning på. Självklart kommer det skilja sig lite med förbrukning kall/varm men som jag läste i en annan tråd hade dessa problem löst sig med ett fast munstycke vilket går lite emot min tankebana gällande min nuvarande situation.

Jag hoppas det finns någon med lite mer erfarenhet och kloka tankar angående mitt bekymmer, tackar på förhand för svar!

Mvh Tristan

Svar: Om du har provat med att slipa in flottörnålen mot sitt säte i flottörhuslocket och förgasaren ändå flödar över bör lösningen vara att byta ut lock och flottör. Det du eventuellt kan testa är att sätta upp flottören i en borrmaskin och sedan forma till spetsen på nålen med en finhuggen fil. Nålspetsen ska ha raka sidor för att täta mot sätet, men slitage mot sätet kan leda till att det bildas ett spår runt spetsen och det är detta man kan fila bort.

Att man måste hålla på och fibbla med det ställbara munstycket kan bero på flera saker. En motor varvar mer om man gör bränsleblandningen magrare, men tappar samtidigt orken. Vill man uppnå maxfart i en nerförsbacke drar man in munstycket – då varvar motorn ut maximalt. Men när nästa uppförsbacke dyker upp så måste man öppna lite på munstycket om motorn ska orka ordentligt. Det blir ett väldigt skruvande om man hela tiden vill optimera blandningen efter körförhållandena.

Men man kan också nöja sig med att ställa munstycket så att motorn fyrtaktar lite i nerförsbackar och låta munstycket stå kvar i det läget. Då har man samma blandning som ett fast munstycke med korrekt storlek åstadkommer.

Fast om man ändå måste korrigera munstycket så ligger felet antingen hos själva munstycket – eller på att flottörhusnivån inte hålls konstant av flottören. Om vi börjar med det ställbara munstycket så ska det sitta minst en bricka i munstycket mot fjädern som ska hålla kvar nålen i inställt läge. I idealfallet sa det ligga en bricka på var sida av fjädern. Vanliga M3-brickor (DIN 125) fungerar för det mesta. Utan brickorna finns det risk för att fjäderns ändar hakar tag i munstyckets gods och i vredet man skruvar på och då kan fjädern vrida sig runt sin axel och då vill den återgå till ursprungsläget och det är då som den kan ta med sig vredet i rotationen.

Men eftersom du har problem med flottören kan den vara orsaken till att du inte hittar något bra läge på det ställbara munstycket. Det är nämligen så att flottörhusnivån påverkar blandningsförhållandet. I normalfallet ska bränslenivån i förgasaren ligga några millimeter under nålmunstyckets/spridarmunstyckets överkant.

Sen sugs bränslet upp av undertrycket som råder i förgasaren. Men ligger nivån för högt blir det lättare att suga upp bränsle som då kommer i större mängd. Ligger nivån för lågt sker det omvända – då blir det svårare att suga upp bränslet över kanten och blandningen blir magrare. Om nu nivån i flottörhuset hela tiden sjunker och stiger kommer blandningen att öka och minska i samma takt och då får man korrigera detta med att vrida på munstycket.

Om du fixar till flottören så kommer nog problemet med att behöva vrida på munstycket också att lösa sig.

Jim Lundberg

Ett vanligt fel på ställbara munstycken är att de två brickorna, som ska förhindra att fjäderns ändar ska haka fast i gods och vred, saknas. Sen kan munstycket vara hopdraget så att de fyra hålen (till vänster) är ovala eller platta. Det händer även att nålspetsen är deformerad när någon dragit denna hårt i botten.
Rulla till toppen