Byta hjullager på Husqvarna Rödqvarna

Fråga: Hej. Är det samma lager i framnavet som baknavet på rödgvarna? Skall byta till rullager på min. All information av intresse.

Rekommenderade lager?

MVH Bosse

Svar: Om man ska använda rullager i ett hjul ska det vara koniska rullager – inte cylindriska. De senare är inte gjorda för att ta upp axiallaster (belastning från sidorna). Men rullager är lite överkurs på en liten motorcykel.

Vanliga spårkullager fungerar utmärkt i hjulen på motorcyklar och sitter också originalmonterade på många motorcyklar och mopeder. När man monerar spårkullager väljer man dessutom avtätade lager med gummisidor. Dessa har ändelsen ”2RS” i slutet på beteckningen. Då är man säker på att fettet i lagren inte tränger ut i bromstrumman samt att regnvatten inte tränger in i lagret.

Viktigt är att man har ett distansrör mellan lagren i navet så att inte lagren utsätts för axiellt tryck från hjulmuttrarna. Detta distansrör måste vara aningen längre än avstånden mellan lagren. Det räcker med någon tiondels millimeter.

Jag kan tyvärr inte komma med några exempel på passande lager då jag inte har några hjulnav att mäta på. Det är ofta tumdimension på de gamla lagerskålarna medan spårkullagren i handeln oftast har metriska dimensioner. Då får man ofta lägga in en tunn plåtremsa runt lagrets ytterring för att fylla upp hålet i navet.

I länkarna nedan ser du några exempel på lagerbyten.

Hjullager Husqvarna

Hjullager NV

Jim Lundberg

Exempel på hjullager (Grimeca) med spårkullager i originalutförande. Distansröret mellan lagren är väldigt viktigt och ska vara någon tiondels millimeter längre än avstånden mellan lagren där de sitter i navet. Annars trycker man sönder lagren när man drar åt muttrarna på hjulaxeln.
Rulla till toppen