DBS Handy som vägrar starta

Fråga: Har köpt en DBS Handy som jag ej får snurr på. Har rengjort förgasaren, bytt tändstift, kollat så det kommer soppa när jag öppnar kran, provat stänga flottören när jag öppnar kranen och då tätar den.

Sen en till fråga, ska avgasanslutningen vara så här den sitter helt löst så går att trycka upp lite och vicka åt sidan?

Petter Södergren

Svar: Bäst är att kolla på tändstiftet efter ett startförsök. Är stiftet blött efter ett par tramptag så är gnistan för svag och är stiftet torrt – ja, då kommer det inte fram någon bensin. Efter ett sådant prov vet man var man ska söka felet; om det sitter i tändsystemet eller i bränslesystemet.

Gnistan måste kunna hoppa 3 – 5 mm ute i fria luften om den ska kunna hoppa över tändstiftets elektroder med sitt avstånd på 0,5 mm. Detta beror på att kompressionstrycket i motorn gör det svårare för gnistan att hoppa mellan elektroderna. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden. Då får man ett gnistgap på 3 – 5 mm beroende på stiftets utförande. Med detta stift kollar man gnistan ute i det fria. Om gnistan inte orkar hoppa över på detta stift är det tveksamt om den orkar hoppa över det ordinarie tändstiftet på plats i motorn.

Om tändstiftet är torrt efter några tramptag så kan felet vara i förgasaren (tilltäpptmunstycke) eller så kan det bero på att motorn tar tjuvluft – antingen genom packboxarna i vevhuset eller i bästa (enklaste) fall via en trasig packning i insug eller under cylindern. Kolla även att eventuell dekompressionsventil (”Pys”) är tät så att motorn har full kompression.

Avgasstosen i cylindern ska inte sitta löst, men dessa brukar bli lösa på grund av motorns vibrationer som gör att de lossnar och nöter upp hålet i cylindern. Det påverkar dock inte starten, men kan ge lite mer oljud och oljedropp i skarven mellan stos och cylinder. Ibland kan man dikta godset i cylindern runt stosens hål med en körnare så att man flyttar in lite gods så stosen kläms fast. Man kan även använda pannkitt, men då måste man först ta ur stosen och rengöra både den och hålet i cylindern från sot och olja så kittet fäster på bägge ytorna.

Jim Lundberg

Bild på Petters lösa avgasstos. När dessa sitter i aluminium händer det att de lossnar och sedan nöter de upp hålet i cylindern på grund av motorns vibrationer. Här verkar det inte finnas mycket gods att dikta med en körnasre så pannkitt kan vara lösningen – eller kanske en tunn plåtremsa som fyller upp springan,
Rulla till toppen