Ladda mobilen i bil med plusjord

Fråga: Hej Jim! Läser med intresse dina tips i Classic motor. Har ett problem som jag hoppas att du kanske vill lösa.

Jag har en MGB GT från 1966. Plusjord och likströmsgenerator. Satte in ett så kallat cigarrettändaruttag för att ladda min iPhone. Drog en kabel direkt till batteriet och en till jord. Vid två tillfällen har värme i kabeln uppstått och kabeln har smält. Dramatiskt. Nu funderar jag på vad som kan vara fel. Säkring?

På förhand Tack.

Bästa hälsningar

Lars Albing

Svar: Mobilladdarna ska ha plus till kontakten i centrum och minus i kontakterna på sidan. I äldre bilar med instrumentpaneler av plåt brukar cigarettändaruttaget jordas i plåten och enda kabeln till uttaget är pluskabeln till centrumkontakten.

Men eftersom laddarna ska ha plus i centrumkontakten så måste man skifta anslutningarna när det handlar om en bil med plusjord, och då måste hela uttaget isoleras från bilens kaross annars blir det kortslutning. Det finns lösa grenuttag av plast som man kan använda men då får man ansluta separata kablar från bilen där kabeln till karossen ska till centrumuttaget och minus från batteriet till sidokontakterna.

Jim Lundberg

Mobilladdarna är polariserade och ska ha plus ansluten till centrumkontakten och minus till sidokontakterna.
Cigarettändaruttagen har ena anslutningen i skalet som då automatiskt jordas i karossen när det monteras om det sitter i en instrumentpanel av plåt. Detta är inget problem om man ska använda uttagen i bilar med plusjord till saker som inte är polariserade så som värmesitsar och liknande. Men mobilladdarna måste få rätt polaritet och då måste man lyfta uttaget från jord och ansluta mittuttaget till karossen och skalet till batteriets minuspol.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen