Tomos moped som misständer

Fråga: Hej Jim. Nu har det blivit svårt. Jag har en gammal Tomos Puch från 1957 där det sitter ett så kallat flygtändsystem (utanpåliggande tändspole). Mopeden har börjat att gå dåligt, misständer på låg- och mellanvarv men på högre varv går den bättre.

Jag bestämde mig för att byta tändsystem, köpte ett för att montera, men nej, mitt svänghjul har innerdiameter 84,5 mm nya tändplattan fick inte plats i svänghjulet. Har tänkt på kanske bara montera en tändspole på min platta i stället för laddspolen till gamla systemet. Problem med detta förfarande är att de spolar jag sett är till för hjul med större diameter och passar inte i mitt lilla hjul.

Har du något tips som kan lösa mitt problem?

Hälsning Lars-Axel Johansson

Svar: Tändsystem i mopeder med utanpåliggande tändspole, ”flygtändning”, har en generatorspole (”laddspole”) innanför svänghjulet som ger strömpulser till den utanpåliggande tändspolen. Dessa tändsystem är normalt mer driftsäkra än de tändsystem som har tändspolen innanför svänghjulet. Detta beroende på att en utanpåliggande tändspole inte behöver ta hänsyn till inbyggnadsmått utan kan vara större och ha en tjockare isolering. Dessutom sitter den utanpåliggande spolen i fartvinden och får utmärkt kylning.

När dessa tändsystem krånglar så är det sällsynt att generatorspolen havererar då den är mekaniskt stabil (stor tråddiameter) och har ett fåtal varv på cirka 200 – 240 varv. Men det händer att dessa spolar går sönder även om jag personligen bara varit med om det två gånger. I så fall kan man lätt linda om spolen hemma i garaget. Allt som behövs är ett skruvstycke att försiktigt klämma fast stommen i, cirka 15 meter lackad koppartråd (0,6 – 1, 0 mm) och en lödkolv. I Stora Tvåtaktsboken, del 1, finns en beskrivning på hur man gör.

Jag skulle sätta tillbaka originalsystemet och testa med en annan kondensator. Nästa steg är att byta till en tändspole av universaltyp (se nedan). Nu förutsätter jag att brytarna är kollade och har rengjorda kontakter.

Sen kan felet eventuellt bero på att motorn drar tjuvluft, så kolla även att packboxarna i vevhuset sluter tätt.

Jim Lundberg

Generatorspolen kan enkelt lindas om utan särskilda maskiner eller verktyg. Koppartråden är lackerad (emaljerad) och bör ha en tjocklek på 0,6 – 1,0 mm. Antalet varv är cirka 200 varv. Räkna varven när gamla tråden lindas av. Antalet varv är okritiskt.
Universaltändspole för utanpåliggande montage. Mittanslutningen ska gå till tändstiftet. Om tändspolen har två lågspänningsanslutningar som på bilden ska den ena jordas och den andra gå till brytarna. vilken som är vilken kan vara knepigt att se då många spolar saknar uppmärkning. Men då får man prova sig fram. Den kopplingen som ger bästa gnistan är den rätta. Inget skadas om man kopplar fel. Har spolen bara en lågspänningsanslutning måste stommen få bra kontakt med jord (ramen) och anslutningen dras till brytarna.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen