Fråga: Jag har problem med min Volvo 745 från 1992. Jag har bytt koppling, urtrampningslagret, stödlagret, packboxen på vevaxeln, bytt till bättre begagnad kula till kopplingsarmen och själva armen, växellådskudden, utgående packbox till växellådan, stödlagret på kardanaxeln och stödlagergummit. Nu har jag fått enorma vibrationer som börjar vid 70 och blir värre ju fortare det går. Hade inga vibrationer dagen innan bytet. Har därefter bytt bakre delen av kardanaxeln utan att det blev bättre. Jag testade även att ställa bilen på pallbockar och köra i 80, och det blir samma vibrationer som när jag kör! Har ni tips på vad det kan vara eller vad jag ska testa?
Tias
Svar: Min bästa gissning är att du inte fått ihop prylarna rätt. När man skruvar med kardan på bakhjulsdrivna bilar är det viktigt att man monterar ihop den så att knutkorsen ligger i en viss linje eftersom de hjälper varandra. Kolla gärna i din verkstadshandbok hur det ska vara på 740. Ett tips i sammanhanget är att alltid märka upp delarna innan du skruvar isär dem eller varför inte ta bilder med mobilen som stöd för minnet.
I övrigt bör du kontrollera att allt som du skruvat loss och monterat tillbaka verkligen sitter fast som det ska. Det kan vara lätt att missa en fästpunkt. Det kan hända, även om det är ovanligt, att kopplingsdelar kan lossna om det inte är dragna med rätt moment eller inte riktigt monterade.
Robert Gustavsson




