Fråga: Hej. Jag har en NSU Quickly från 1956 som jag köpt som ett ej fungerande projekt men som jag nu börjar få klart. Jag har nu börjat provköra mopeden efter att motorn varit isärplockad.
Men den är väldigt slö vid start och när man växlar över till andra växeln. Måste i många fall hjälpa till med tramporna för att öka varvtalet. Har bytt kondensator och tändspole. Går det att påverka motorns kraft med tändinställningen? Jag menar då förtändningen med mera.
Arne
Svar: Om en motor är svag och orkeslös så kan detta bero på flera saker. Tändningen kan stå fel. På NSU Quickly ska gnistan komma (= när brytarna precis öppnar) när kolven har 2,5 mm kvar till övre dödläge.
Det kan även bero på att motorn får för mager bränsleblandning. Detta kan man testa genom att ge lite choke. Om motorn går bättre med choke kan det vara stopp i huvudmunstycket eller så sitter det fel munstycke i förgasaren (ska vara munstycke nr 56).
Motorn kan även bli svag om den får för fet bränsleblandning. Då fyrtaktar den oftast. Även här kan man använda choken för att testa, men då ska motorn gå ännu sämre när man chokar. Detta kan bero på att flottören flödar, munstycket är för stort eller att luftfiltret är igensatt.
Det kan även vara stopp i avgassystemet.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




