Flottörproblem på Honda CB 500

Flottörnålar helt av metall kan man slipa in mot sätet i förgasaren med fin ventilslippasta eller Autosol.

Fråga: Jo, jag har en gammal Honda motorcykel CB 500 från 1974. Det verkar som den kom ut det året med nya Keihinförgasare. Locket ovanpå trottelhuset har tre skruvar m.m.

I botten av flottörhuset sitter det ett smalt rör. Om nivån blir för hög, exempelvis på grund av dålig flottörnål, rinner överskottet ut den vägen som då är kontrollerad av en konisk skruv i botten av huset och bränslet leds vidare av slang. Men ventilerna är stängda på alla utom en… Har dom något annat syfte som kräver att dem är stängda?

Har bytt alla flottörnålar, munstycken m.m. Men den flödade över sist jag provade, från den förgasare där ventilen är lite öppen (går inte stänga helt). Mc:n har rullat 1200 mil men har stått i en lada i 36 år så det var gegga i förgasarna. Har kört en sväng, synkat gasarna – Går fint annars men dräller soppa.

Mvh Micke – Jag är prenumerant

Svar: Jag har tyvärr inte skruvat med dessa förgasare och har ingen litteratur om dem. Jag vet inte hur dessa koniska skruvar arbetar, men hur som helst så ska det inte rinna ut bensin ur förgasarna.

Om förgasarna stått oanvända i över trettio år så kan det ha byggts upp både oxid och lager med hartser och liknande från bensinen. Anledningen till att en förgasare flödar kan bero på att sätet som flottörnålen ska täta mot är antingen sönderfrätt eller belagt med gamla avlagringar.

Förutsatt att flottören i den aktuella förgasaren är tät och inte är full med bensin så bör felet vara vid sätet i förgasaren. Nu vet jag inte om Keihinförgasarna har flottörnålar helt i metall eller om de har en spets av gummi/plast. Är de helt i metall kan man slipa in dem mot sina säten genom att doppa spetsen i finkornig ventilslippasta (eller Autosol) och sedan slipa in säte och nål genom att trycka nålen mot sätet samtidigt som man vrider nålen fram och tillbaka.

Har nålarna gummi/plastspetsar ska man inte slipa in dem med pastan. Man kan låta tillverka en metallstång med en spets som har samma spetsvinkel som nålarna och sedan använda denna stång vid inslipningen. Viktigt är att rengöra extremt noga efteråt så ingen slippasta kommer in i motorn.

Tack för att du prenumererar!

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Rulla till toppen