Tyst tuta på femtiotalsmopeder

För att tutan ska låta måste membranet kunna röra sig i takt med frekvensen på växelströmmen från motorn. Man justerar tills det låter som mest och med påslaget lyse.

Fråga: Hej. Har ett par 50-talsmoppar där tutan inte funkar. Har förstått av tidigare artiklar att dom använder växelström. Hur kan jag enkelt testa om dom är hela? Tutan har två anslutningar, kan man koppla ”strömkabeln” från motorn direkt till tutan och den andra till jord? Eller hur gör man?

Arne

Svar: Växelströmstutor har inga brytarkontakter som likströmstutor har, så det är inte mycket som kan krångla. Det finns bara en elektromagnet med en ganska grov koppartrådslindning och den bränner man inte upp i första taget. Möjligtvis kan det ärga i kabelanslutningen på utsidan.

Elektromagneten påverkar en metallplatta som sitter fäst i membranet och när växelströmmen går genom elektromagneten kommer den att stötvis dra i plattan/membranet så att ett skorrande läte uppstår vars frekvens står i proportion till motorns varvtal.

Du kan testa tutan på det sätt du föreslog, men det finns ett enklare sätt. Starta motorn och tänd lyset. Om du trycker på tutknappen ska lyset bli märkbart svagare. Då fungerar inte bara tutans elektromagnet utan även alla kablar samt tutknapp.

Då återstår bara att få ljud ur tutan och då får man ge sig på justeringen i membranets centrum (översta bilden). Det är vanligt att membranet eller metallplattan kärvar på grund av rost eller lervatten som ”murat” fast membranet så det inte kan vibrera som det ska.

Justeringen kan se ut som på övre bilden, men ibland är det bara ett hål i centrum där man ska sticka in en spårmejsel. Efter lite vridande brukar ljudet komma tillbaka, och man ska se till att man justerar med lyset påslaget då detta snor ström från tutan. Justerar man med avstängt lyse kan det bli så att tutan inte låter om man slår på lyset (vi har ju halvljuslag i Sverige).

Om tutan inte drar ström – eller att den drar ström, men vägrar låta – så kan man behöva borra ur alla nitarna runt membranet så att man kan se vad som hänt på insidan.

Jim Lundberg

Så här är tutan inkopplad på de flesta mopeder från 1950-talet till 1980-talet. Strömmen från motorn ligger på tutan hela tiden och när man tutar så jordar man tutans andra anslutning med knappen på styret (H).

Relaterade länkar:

Rulla till toppen