Rätt handtag på Stanley moped?

Mattias Stanley från 1954. Kopplingshandtag med kula i ände (som på bilden) dök inte upp på mopeder i Sverige förrän i mitten av 1970-talet. Dessutom ska en enpetare som denna ha ett låsbart handtag så att man kan stå på tomgång utan att hela tiden behöva hålla in kopplingshandtaget.

Fråga: Jag har en Stanley moped från 1954. Har precis fått den och undrar om den hade låsbart kopplingshandtag i original. Den jag har verkar ha utbytta handtag.

Mattias Grundström

Svar: Din Stanley är egentligen en dekaltrimmad Monark. Varumärket Stanley användes av Maskinaffären Centrum i Tobo som dessutom ägdes av Monark vilka hade fler företag i Tobo. Motorn på din Stanley är av fabrikatet Pilot som också är dekaltrimmad då denna tysktillverkade motor egentligen heter Rex, men då det redan fanns en moped- och motorcykeltillverkare i Sverige som hette Rex så döpte man om de tyska Rexmotorerna till Pilot för den svenska marknaden för att inte riskera sammanblandning.

Motorn är en så kallad ”enpetare” då den inte har någon växellåda utan enbart en friktionskoppling som påverkas av det vänstra handtaget på styret. Dessa enpetare hade därför låsbara kopplingshandtag som möjliggjorde att man kunde låsa handtaget i indraget läge för att få ett friläge eftersom det inte finns någon växellåda. Handtagen på styret är en av de saker som brukar gå sönder först vid omkullkörningar så det är inte ovanligt att de är utbytta på gamla mopeder. Ditt handtag ser ut att vara 20 år yngre än mopeden och ska i originalutförande vara låsbart.

Denna typ av låsbara handtag är oftast av fabrikat ”Magura” och finns i två varianter. På det ena handtaget ska man trycka på knappen för att det ska lösa ut från indraget läge och på de och på den andra varianten måste man trycka på knappen för att låsa handtaget i indraget läge. Vad man väljer är en smaksak.

Låsbara handtag kan vara hyfsat lätta att hitta då de satt på brevbärarnas vagnar i modern tid där de fungerade som handbromshandtag så att vagnen inte stack iväg när brevbäraren gick in i porten med breven. Man kan för det mesta hitta dessa handtag på veteranmarknader.

Jim Lundberg

Låsbart kopplingshandtag av den typen där man låser handtaget i indraget läge genom att trycka in knappen. Det finns även en variant där man istället lösgör handtaget genom att trycka på knappen. Vad man väljer för variant är en smaksak.
Här är handtaget indraget och spärrat så motorn frikopplas. När man ska åka drar man in handtaget en liten bit så hoppar knappen ut och handtaget är fritt att röra sig fullt utåt så motorn börjar driva.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen