Kolvringsgap på DKW 125 cc

Fråga: Hej! Vad ska kolvringsgapet vara när jag sätter i den borttagna kolvringen i cylindern? Det är nu 0,40 mm på min NV med DKW 125 cc-motor. Undrar om jag behöver byta kolvringar.

Stig Andersson

Svar: En tumregel när det gäller kolvringsgap är att man som minsta gap ska hålla sig till en tiondels millimeter gap per tum cylinderdiameter. DKW 125-motorn har en cylinderdiameter på 52 mm i standardutförande vilket i princip är 2 tum, och då skulle minsta gap var 2 tiondels millimeter. Detta ska mätas på cylinderns minsta sektion. Skulle ringgapen gå ihop av driftsvärmen så skär motorn.

Om man vänder på steken och ser till maximalt tillåtna ringgap så är detta mindre kritisk. Större gap ger ett högre läckage vilket i sin tur ger lägre kompression och med sot på kolvens sidor samt i vevhuset. Dina kolvringar har ett gap på 0,40 mm vilket är helt acceptabelt, lite beroende på var i cylindern som gapet uppmätts. Cylinderlopp blir koniska med tiden med största diametern upptill.

Har man mätt gapet till 0,40 mm i cylinderns nedre del kommer gapet att vara större högst upp – och omvänt. Men huvudsaken är att gapet inte blir för litet där cylindern är som minst.

Jim Lundberg

Kolvringsgapet mäter man med ett bladmått i cylinderns minsta del vilket är längst ner. Viktigast är att gapet aldrig blir för litet vilket kan leda till att motorn skär, men ett för stort gap ger större läckage. Vissa mopedfabrikanter godkänner ett gap som är så stort som cirka 1 mm vid cylinderdiametrar runt 40 mm och då ska ett gap på 0,40 mm vid en cylinderdiameter på 52 mm vara inom servicelimit.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen