Lossa transmissionsdrev på HMW 50N

Fråga: Ska byta packboxar på min HMW 50N/2 men får inte av transmissionsdrevet (har lossat muttern) eller stålhylsan som sitter under kopplingsnavet. Hur ska man gå till väga utan att ha sönder något?

Tilde

Svar: HMW 50N-motorn finns med antingen kedjetransmission eller kugghjulstransmission. Nu vet jag inte vad din motor har för typ, men vevaxeldrevet, oavsett om det är kedja eller kugg, sitter på splines och ska gå lätt att dra av från axeln. Möjligtvis kan man behöva bända ut det med hjälp av två skruvmejslar – bara man är rädd om tätningsytan för transkåpan.

Men jag förmodar att din motor har kedja och om denna saknar kedjelås måste ju transmissionsdrevet och kopplingskorgen tas av samtidigt då de är hopbundna med kedjan.

Har motorn kuggtrans så är det bara att ta bort transmissionsdrevet utan att kopplingskorgen behöver lossas. Men jag är osäker på om man kan få ur packboxen med kopplingskorgen kvar på motorn om den har kuggtrans där korgen kan vara i vägen.

Stålhylsan på kopplingsaxeln behöver inte dras av annat än om man ska dela motorn och ska dra ur kopplingsaxeln. Det sitter ingen packbox innanför hylsan.

Packboxarna kan man dra ut om man slår ett par hål i sidan på dem med en syl och drar i plåtskruv som man sedan kan dra i.

Jim Lundberg

Vevaxel till HMW 50N (både kugg- och kedjetrans). Transmissionsdrevet sitter på splines och ska normalt vara lätt att dra av.
HMW 50N med kedjetrans. Om kedjan saknar kedjelås måste kopplingskorg och transmissionsdrev tas av som en enhet.
HMW 50N med kuggtransmission. Här kan man lätt ta av transmissionsdrevet från vevaxeln utan att demontera kopplingskorgen. Men det kan vara så att korgen är i vägen vid ett packboxbyte.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen