Fråga: Hej, Classic Motor! Kanske en litet prekär fråga… Nu har jag, efter att snart läst igenom ALLA frågor till ”Fråga Experten”. Det som slagit mig, är att Sachs-motorer verkar ha väldiga problem. Hela tiden kommer frågor om strulande sådana. Men, så tänkte jag till, kanske det är så att det fanns/finns så mycket mer motorer från Sachs, jämfört med t.ex min ILO Piano. Därför kanske man (jag) uppleva att den motorn (Sachs) är fylld av problem.
För det är ju så, att ju mer det finns av en viss vara, ju större chans/risk för fel.
ILO Piano kanske det inte fanns så många av jämfört med Sachs-motorer?
Kan det finnas något i detta, mån tro?
//Daniel
Svar: Det är nog snarare så att det kan ha sålts fler Sachmotorer än exempelvis ILO Piano. ILO-motorn fanns bara i cirka 7 år (1955-1962) medan Sachsmotorerna fanns från 1955 – till en bit in på 1980-talet – alltså runt 30 år. När jag började som bilmekaniker på Saab en gång i tiden råkade jag säga att Saabs bilar verkar gå sönder väldigt ofta. Då sade en erfaren kollega något klokt: ”Fast du ser ju bara de trasiga bilarna här i verkstaden”.
Sen var Sachsmotorerna eftertraktade trimobjekt vilket nötte ner många motorer i förtid. Min erfarenhet av Sachs mopedmotorer är att de fungerar utmärkt och krånglar väldigt sällan. Det som kan vara svaga punkter är växelmekanismen hos de fotväxlade motorerna som inte tål hårda törnar, samt att legeringen i block och kåpor lätt kan korrodera sönder. De tvåväxlade motorerna råkar ofta ut för att tvåans växel vill hoppa ur när växellådan blivit sliten.
Om du har läst nästan alla frågor här på vår hemsida har du varit flitig och hängt med länge. Undertecknad har till dags dato svarat på 7628 frågor – och då tillkommer alla frågor som mina kollegor svarat på 🙂
Någon som har andra erfarenheter av Sachsmotorer? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




