Finns det motorer med andra kolvar än runda?

Fråga: Har under en tid funderat på kolvarna. Eller snarare utformningen av kolvar. I stort sett alla vanliga förbränningsmotorer (undantaget wankelmotorn) har en rund kolv. Har det funnits andra utformningar? Typ ovala, rektangulära, bollformade… Är runda det optimala eller har vi ”låst” oss vid det tankesättet?

PS

Svar: I filmen kan vi se Hondas försök att ”gå utanför ramarna” med sin NR-motor som lite elakt kallades för ”Not Ready” (inte färdig) i folkmun på grund av ständiga problem med bland annat kolvringarnas tätning.

Det har under åren provats med massor av olika motorkonstruktioner men det har gång på gång visat sig att de konstruktioner som går ”hand i hand” med naturlagarna fungerar bäst. NR-motorn hade problem med kolvringarna då det gällde att få ett jämnt tryck mot cylinderväggen. Detta är lite problematiskt även hos helt runda kolvar/cylindrar då en fjädrande kolvring i en rund cylinder måste ligga mot cylinderväggarna med samma kraft varvet runt när den är sammanpressad. Skulle man tillverka en kolvring som är helt rund i det fria skulle den inte ligga mot cylinderväggen lika hårt varvet runt.

Tillverkar man då en kolv/cylinder med två raka sidor blir det lite speciellt med att tillverka en kolvring som likformigt ska trycka mot cylinderväggarna. Jag har för mig att Honda fick experimentera mycket med olika utföranden på kolvringarna. Man kunde ju inte ha raka sidor på ringarna för då blev trycket mot cylinderväggen för litet mitt på den raka sektionen. I filmen ser man också att de ”raka” sidorna på kolvringarna är svagt bågformade.

På YouTube finns det filmer som visar massor av olika kolv/motorkonstruktioner, men det brukar tyvärr falla på att det antingen blir väldigt många delar – eller att materialet inte klarar av kraven vid dessa konstruktioner.

Jim Lundberg

Relaterade länkar:

Rulla till toppen