Nyrenoverad Puchmotor vägrar växla

Fråga: Vore mycket tacksam om jag kunde få ett svar på min nedanstående fråga. Jag har en helrenoverad Puch V3-motor från 1977. Ihopsatt helt enligt Jims anvisningar (har Stora Tvåtaktsboken del 1). Motorn är lös – sitter ej i ramen. När jag drar (snurrar) på främre 13 kuggdrevet – rör sig inte svänghjulet eller kolven. Växelaxeln rör sig endast ett ” knäpp” till vänster eller höger.  Inte mera.

Har varit extremt noga med att drev och gafflarna sitter rätt – men ändå verkar det inte finnas någon koppling mellan huvudaxel och växelaxel.

Hur är detta möjligt? Skulle uppskatta ett svar från er så snart ni har möjlighet.

Mvh Sune Timling

Svar: Det brukar ofta vara rätt svårt att växla en lös motor på arbetsbänken, dels för att man inte har vare sig handtag eller pedal att dra i, dels för att det är svårare att få i en växel på en avstängd motor.

Puch V3-motorn har en robust, men lite trög, växellåda så mitt första tips är att du klämmer fast motorn i ett skruvstycke och växlar med hjälp av växelpedalen. Men även om man gör så måste man samtidigt snurra på någon av motorns axlar för att någon växel ska hoppa i. Antingen snurrar man på kedjedrevet eller så snurrar man på vevaxeln genom att drar i kickpedalen samtidigt som man försöker lägga i en växel. Ta ur tändstiftet så går det lättare.

Om växeln ändå inte vill hoppa i så måste något vara fel på insidan, men tyvärr så har jag inga ”märkestypiska tips” att komma med i detta fall. Du verkar ju haft koll på hur delarna ska sitta vid monteringen så jag misstänker att det bara är knepigt att växla på arbetsbänken.

Jim Lundberg

Ett eventuellt fel – om växlarna inte hoppar i hur mycket man än drar/trycker på växelpedalen kan vara att rick-rackfunktionen i ena änden av växelvalsen inte hakar i som den ska (pilen). Men då ska i så fall växelpedalen kunna göra väldigt stor rörelse uppåt och nedåt utan motstånd.

Relaterade länkar:

Rulla till toppen