Fråga: Hej! Har precis blivit färdig med renoveringen av en Victoria MS 51. Jag har bland annat bytt kolv och cylinder som ska köras in. Som jag tolkat det hela så ska förgasaren bestyckas med munstycke 48 under inkörning samt ha nån procent mer olja i bensinen. Tycker dock att motorn blir väldigt orkeslös med munstycke 48 och fyrtaktar mycket.
Måste jag puttra omkring på detta sätt i 50 mil eller kan jag gå ner till munstycke 46? Motorn gick bra med munstycke 46 innan renoveringen. Tänker fortsättningsvis köra på nån extra procent olja i bensinen tills den är inkörd, oavsett storlek på munstycket.
Anton Martinsson
Svar: Nja, att stoppa i större munstycke och ha i mer olja var nog lite fabrikens sätt att gardera sig mot fel som kan uppstå i början – till exempel om motorn råkade nypa. För det mesta så räcker det med att köra lite lugnt de första milen och sedan gradvis öka på med gashandtaget. Puch gick ut rätt kaxigt och sade att deras motorer var så noggrant tillverkade att inkörning var onödigt – det var bara att gasa på från första början.
Om du nu har en ny, eller nyborrad, cylinder med ett kolvspel på cirka 4 hundradelar (vanligt mopedspelrum) så kan du undvika att köra på högsta växeln om uppförsbackarna är branta. Då är det bättre för motorn att växla ner. Att det då varvar mer är mindre skadligt.
Om motorn i ditt fall fyrtaktar mycket med storlek 48 på munstycket så kan du säkerligen gå ner till storlek 46 vilket är standardstorlek på Victoria MS 51. Men ha gärna i lite mer olja i bensinen om du märker tendenser till att motorn vill nypa när den får jobba lite. Fast ibland händer det att någon ”trimmat” gamla munstycken som man hittar på marknader. Har du möjlighet att låna ett annat 48-munstycke kan du ju testa detta.
Annars är det bara att köra lite lugnare i början och undvika större belastningar som tung last, dåligt pumpade däck eller bromsar som ligger på. Jag har en moped som nöp trots att motorn hade gått i åratal, men det visade sig att det var bakre hjullagret som kärvade. När detta var åtgärdat försvann problemet med nypning och på köpet ökade toppfarten ett antal km/t när hjulet snurrade lätt.
Jim Lundberg
Relaterade länkar:




