Fråga: Hej. Har en mc DKW 250cc, 1954 års modell. Den startar och går men med ”ostabilt” varv. Har bytt packboxar på båda sidor men tycker kompressionen är för dålig. Är nya kolvringar värt ett försök?
Det finns en vändkant uppe i cylindern men det är svårt att mäta hur stor. Kan en uppborrning av cylinder vara ett tänkbart alternativ, men är väl en kostnadsfråga och var kan man hitta någon som gör det? Var får man i så fall tag på en ny kolv?
Alltid svårt att veta hur mycket jobb och pengar man ska lägga på en så gammal hoj.
Tacksam för råd.
Med vänlig hälsning, Leif Nilsson
Svar: Börja med att mäta upp kompressionstrycket. Jag har inga exakta värden för just din motor, men ett tryck på 6 – 7 kilo (bar) bör vara normalt. Men dålig kompression brukar inte orsaka ojämn gång – oftast bara att motorn blir klen i uppförsbackar.
Jag skulle nog undersöka om fjädrar och vikter i den automatiska tändförställningen fungerar som de ska. Om fjädrarna är slaka eller någon har gått av kan vikterna fara in och ut vid låga varv så att förtändningen far hit och dit. Ojämn gång kan även orsakas tjuvluft vid förgasaren. DKW har använt brytare med dubbla fjädrar och om den ena har gått av (se nedersta bilden) så hänger inte brytarna med vid högre varvtal varvid motorn går ojämnt eller misständer.
Innan man borrar om en cylinder bör man mäta upp kolvrings- och cylinderslitaget. Kolvringsgapet på DKW-motorn med sina 70 mm i cylinderdiameter bör ligga på 0,30 – till cirka 0,80 mm om man har ringarna i cylinderns minst slitna sektion ( = minsta diametern). Ju större gap, desto mer läcker gaserna förbi.
När det gäller cylindern bör gränsen för borrning gå vid cirka 0,20–0,30 mm i cylinderslitage, men det är bäst att en verkstad som borrar cylindrar får avgöra detta. Ny kolv och kolvringar finns nog att få tag i Tyskland.
Jim Lundberg


Uppdatering 2025-03-13: Här är några länkar rörande DKW 250 som vi fått av Anders Österberg:




