Fråga: Hej! Jag håller på med en HMW 50N där kopplingen är problemet, jag har gjort nya lameller men får dom inte att fungera. Dom släpper och ger ett intryck av dålig kedja eller drev för det hugger vid minsta motstånd. När jag först fick motorn så var den inte riktigt rätt monterad och saknade dessutom blockpackning, efter lite arbete samt återställande av de brickor som saknades samt knackning av en ny tjockare blockpackning samt tvätt av drev och lager återmonteras motorn och allt utom lamellerna fungera.
Jag har provat att lägga ”fiberriktningen” på korken åt olika håll till och med i fall detta kunde varit problemet, jag har lagt små brickor i fjäderkopparna för att få högre fjädertryck med enda skillnaden av att den släpper och hugger i högre frekvens. Oljan har bytts och är nu ännu en gräsklipparolja enligt rekommendationer, jag har ännu en gång klyvt motorn och letat efter eventuella fel i växellådan men likväl kvarstår problemet. Är kork inte längre av samma kvalitet? Eller vad kan det vara för fel? Jag ska till och med åka till gamla smeden i Eggby och fråga honom om han har några råd att komma med.
Vänligen Per-Johan
Svar: Om du är säker på att lamellerna inte greppar som de ska kan felet bero på att de hänger upp sig på något så de inte pressas ihop som de ska när man släpper kopplingshandtaget. Det kan även bero på att det är för litet – eller inget – spel i kopplingsmekanismen.
Idag är det svårare att hitta bra kork, men problemet med korken är inte att den skulle ge dålig friktion utan att den smulas sänder. Det man definitivt ska undvika är granulerad kork vilken består av hoplimmade korksmulor. Sånt som man hittar underlägg till kastruller och liknande. Det är inte säkert att limmet i den granulerad korken klarar av oljan och värmen i en motor.
Det är bra tänkt att se till fiberriktningen som bara finns i jungfrukork och då kan det nog vara bra att lägga dessa streck i korken i tangentens riktning för att minimera risken för att korkbitarna spricker under drift. Men i praktiken kan man vända korkens fiberriktning som man vill när man renoverar lameller. Det brukar fungera bra ändå. Men friktionen påverkas inte, eller möjligen marginellt, utifrån hur man vänder korkbitarna.
Är du säker på att det inte är växeln som hoppar ur eller att det är krysskilen till kedjedrevet eller kopplingsnavet som har gått av?
Jim Lundberg




