
Fråga: Hej. Jag har ett intressant fel på min Yamaha DT. Har bytt allt som går köpa i kopplingsväg, det som jag hittat har jag köpt Yamaha original.
Felen som är att spelet i kopplingshandtaget är ungefär halva slaglängden trots att vajern är spänd så mycket som går, är mopeden igång så drar den fortfarande. Detta samtidigt som den vill slira vid gaspådrag. Känner att jag kört totalt fast och vet inte hur jag ska lösa detta. Har prövat flera olika tillverkare av ”utväxlingen” i vänster kåpan då de känns som den glappar, men alla har haft samma tvivelaktiga kvalitet. Har tyvärr inte hittat någon original.
Har ni förslag på hur man får ordning på det?
Bifogar bild på ”utväxlingen” har försökt justera ställskruven i så den har rekommenderat spel, men då frikopplar den än sämre.
Björn Lagerin
Svar: Förutsatt att delarna på din bild passar bra ihop utan större glapp i själva ”gängan” så kan felet ligga hos lamellerna och att någon, eller några av dessa är skeva. En skev lamell fungerar som en fjäder och ”följer med” när man drar in kopplingen så att lamellpaketet inte separeras som det ska.
Följden av detta blir att rörelsen från kopplingshandtaget inte räcker till för att säkerställa att lamellerna separeras helt så att kopplingen tjuvdrar. Om man då försöker justera bort problemet så att kopplingen frikopplar så brukar det sluta med att lamellerna inte går ihop helt när man släppt ut handtaget – och då slirar kopplingen.
Ta ut samtliga lameller och lägg dem på ett plant underlag för att se om någon lamell är skev eller buktig. Kolla även att kopplingsvajern är som den ska. Om man drar ut vajerns spiralhölje så kommer detta att fungera som en fjäder som äter upp en stor del av kopplingshandtagets rörelse.
Jim Lundberg




