Vad är en frilägespedal?

Engelska tillverkaren Royal Enfield hade frilägessökare på sina växellådor – ett ”snabbspår” till friläget. Foto: Per Ericsson.

Fråga: Hej! I förra numret av Classic motor (nr 4/2025) läste jag om en motorcykel (Royal Enfield) som hade en extra ”växelpedal” som var någon form av ”Frilägespedal”!? Hur jag än klurar på detta så kan jag inte bli klok på hur en sådan används och varför man tyckte att det behövdes en sådan! 🙂

Orkar någon förklara denna gåta för mig så jag får ”ro i själen”?

Mvh

Bengt Persson, Malmö

Svar: Royal Enfield hade under flera år denna typ av frilägessökare på växellådan som de själva kallar ”nollägesomkopplare”. Den fungerar på följande vis: den s-formade pedalen reser sig lite för varje gång man växlar upp. Växellådan, av fabrikat Albion, är fyrväxlad. När man kommer fram till en korsning, stopptecken eller rödljus så drar man in kopplingen och trycker ner pedalen med klacken så har man friläget i och kan släppa upp kopplingen medan man inväntar att det är dags att köra igen.

Om denna funktion är särskilt nödvändig kan man diskutera men det är rätt bekvämt att bara trampa till en gång med klacken istället för att trampa gång på gång på växelpedalen för att nå friläget. Frilägessökaren fungerar bara på växel 2, 3 & 4.

Jim Lundberg

Royal Enfields s-formade frilägespedal. När man måste stanna motorcykeln trampar man bara till på denna pedal (med indragen koppling) så går växellådan direkt över till friläge. Foto: Per Ericsson.
Ur Royal Enfields instruktionsbok från 1947 för 350 & 500 cc (G & J2). Observera att ordet ”nollägesomkopplare” är felstavat 🙂

Läs mer om Royal Enfield:

Rulla till toppen