
Fråga: Hej igen och tack igen. Min fråga nu är förgasarproblem på HMW:n, jag har inte rätt förgasare men hoppas hitta en inom kort, men oavsett vilken förgasare jag provar uppstår samma fenomen som jag aldrig upplevt på någon motor tidigare. Nu har jag en Dellorto F27 förgasare, men som sagt! Pallas Bing eller kinakopior med ställbara munstycken beter sig likadant. Det är svårstartat, men när det startar så är symptomen liknande ett igentäppt munstycke och det tar tid att få förgasaren att svara på hela registret.
Detta är oerhört svårt att beskriva, man får sitta med ett finger på luftburken och samtidigt som jag gasar minska på luftflödet in genom ett slags extra choke. Jag har ett cirka fem centimeter långt insugningsrör men även när jag till en början hade ett som var dubbelt så långt var problemet. Dessutom är det nästan omöjligt att få motorn sur oavsett hur mycket jag än springer runt, den får inte i sig bränsle. Men!!! När den är igång så går den som en dröm och svarar på gashandtaget vid alla register samt är stark och imponerande. På sätt och vis kan man även jämföra med vad jag minns från ungdomens filande av kolvar, då fick man samma problem när man kom för högt…
Motorn är orörd både kanaler och insug håller sina givna former, den blev betydligt bättre när jag bytte den flortunna cylinderfotspackning som jag köpte och satte dit en tjock dito, de packningar som finns är ju tyvärr alldeles för tunna i jämförelse med vad som satt från fabrik. Alla ytor är plana samtidigt som packningar inte uppvisar något synligt läckage och ej heller startgas påvisar någon tjuvluft. Jag vet som sagt inte riktigt hur jag ska framföra problemet, det har blivit något av ett mysterium med denna moped som Göran efterlämnade och som han hade tänkt använda då på den tiden när det begav sig i mitten av sjuttiotalet. Om du förstår vad jag menar så är jag tacksam för alla eventuella svar även om jag redan testat det mesta. Gnista finns och den försvinner inte när motorn är varm, ånglås torde ju inte heller vara problemet efter som detta gäller kall motor. Är motorn varm startar den lätt.
Vänligen, Per-Johan
Svar: Har du kollat att packboxarna i vevhuset verkligen är täta? Det låter som att motorn inte suger i sig bränsleblandningen som det är tänkt eftersom du måste hålla för något hål i luftburken (som att choka) samt att motorn inte verkar kunna bli sur. Kolla även att de små locken som täcker cylinderns överströmningskanaler har packningar samt att locken är vända åt rätt håll (pilen ska peka uppåt).
Jim Lundberg




