
Fråga: Hej. Tänker tillverka ett foder till en JLO cylinder. Undrar vilken passning man bör ha mot cylinder”kroppen”. Hur tunt cylinderskört kan man köra med (blir 0,8mm i mitt fall)?
Håkan Eriksson
Svar: Passningen beror på vilket material som cylindern är tillverkad av. Är det en gjutjärnscylinder bör nog 2-3/100 mm i övermått på fodret vara lagom. Är det en aluminiumcylinder måste man ta i lite mer. ILO:s aluminiumcylindrar har en passning på ca 0,10 mm i övermått på fodret, men jag skulle nog välja 0,07-0,08 mm. Är det en aluminiumcylinder utvidgas den mer än fodret av värme och därför måste passningen vara hårdare så att cylindern inte ”tappar taget” om fodret när man kör. Om så sker kommer värmeledningen från foder till cylinder att minska och kolven kan nypa.
0,8 mm i cylinderskört/instick är väldigt tunt. Nu vet jag inte hur du tänkt göra rent praktiskt. Ska du spara cylinderns skört och pressa i ett foder i detta finns det stor risk att ett skört med en tjocklek på 0,8 mm spricker när fodret pressas in i det. Då är det bättre att kapa bort skörtet och låta fodret vara skörtet – som det är på ILO Piano med aluminiumcylinder. Tjockleken på skörtet kan man i så fall påverka genom att välja ett tjockare foder och svarva ur cylindern lite mer.
Jim Lundberg




