Fråga: Hej! En fråga till Jim Lundberg. Har en Mustangmoped från 1969 som jag ägt i 55 år. Fick den ny. Den har en treväxlad Zündappmotor som är helt original.
Mitt problem är min hastighetsmätare av märket Huret. Denna mätare måste ha Huretanslutning vid mätaren och VDO nere i motorn. Alltså olika storlekar på anslutningen till drivningen.
Mätaren fungerar inte ihopsatt med vajern, men om jag kopplar loss vid mätaren så snurrar vajern när jag rullar mopeden. Mätaren fungerar också om jag lossar vid motorn och kör med en skruvdragare, Men ihopsatt fungerar det inte. Vajern med hölje ser inte ut att vara för kort. Vad tror du problemet ligger?
Mvh
Arne Ask
Svar: Tjockleken på den fyrkantiga tappen kan skilja sig år från olika tillverkare och ibland kan det vara en tillverkare i ena änden av vajern och en annan tillverkare i den andra änden. Det kan vara så att tappen på din vajer är för liten för mätaren så att den inte driver som den ska.
Om jag minns rätt så är den fyrkantiga tappen grövre på Huret jämför med VDO. Kolla med Mopedrenovering.se som har vajrar med olika tappar i ändarna och en adapter. I annat fall kan man bygga på tappen genom att linda på en tunn plåt runt tappen som fyller ut hålet i mätaren.
Jim Lundberg




