Hur monterar man kolvbultens låsring?

Bild från Conny.

Fråga: Låsningsring kolvbult. Hur får man dit den i kolven?

Conny Eriksson

Svar: Börja med att kolla så att det inte finns något skräp i låsringens spår i kolven. Det är väldigt viktigt att ringen verkligen bottnar så den inte hoppar loss. Det finns flera olika typer av låsringar, men de som är på din bild är de vanligaste på mopedmotorer.

Monteringen sker med hjälp av en näbbtång och det är bra om tången har räfflade käftar så att låsringen inte kan halka av och flyga iväg – antingen någonstans i garaget eller rakt ner i vevhuset.

Den låsring som har två ”öron” är enklast att montera. Man klämmer bara ihop ringen med tången som på nedre bilden och sticker in ringen i kolvbultens hål. Sen låter man ringen fjädra ut och därefter kollar man att den verkligen ligger i sitt spår.

Den andra varianten, som ofta kallas för ”G-knaster” på grund av sin form, är lite knepigare att montera i sitt spår. Man får nypa ett hårt tag i ringen som på bilden nedan och sedan sticker man in ringens andra ände i spåret i kolven. Man kan inte klämma ihop denna ring utan nu vrider man runt den i sitt spår samtidigt som man trycker ringen inåt i kolven. På så vis brukar man kunna ”gänga” in den i sitt spår.

Jim Lundberg

Låsringar med två öron/knast är enklast att montera. Man klämmer bara ihop ringen med en näbbtång och sticker in den i sitt hål i kolven. Använd en tång med räfflade käftar så minskar risken att ringen plötsligt flyger iväg och försvinner.
Låsringar som ser ut som ”G” går inte att klämma ihop. Men då tar man ett stadigt tag om ringen som på bilden.
Sen sticker man in ringens ände i sitt spår i kolven och samtidigt som man vrider runt ringen trycker man den inåt. På detta vis så gängas” ringen in i sitt spår. Ibland får man hjälpa till lite med ett finger för att ringen ska krypa in helt.

Läs mer om kolvar och kolvbultar här:

Rulla till toppen