Kedjeproblem på NV 11 med DKW-motor

Fråga: Varför klättrar nya kedjan på framdrevet på min NV 11 med DKW-motor? Drevet ser inte slitet ut. Det är en 420-kedja. Är det inte härdade framdrev på motorn?

Mvh

Stig Andersson

Svar: NV 11 ska ha en kedja med måtten 1/2″ x 1/4″ vilket är samma som på en 420-kedja. Så långt stämmer det. Men originalkedjan ska även ha rullar med en diameter på 8,51 mm och en 420-kedja har en rulldiameter på 7,77 mm.

Det brukar dock gå att köra med kedjor med en något mindre rulldiameter än vad det var tänkt. Det finns en kedja som heter 428S som har rulldiametern 8,51 mm. Denna kedja är då bredare (5/16”) och är svår att hitta. Framdrev är oftast härdade då dessa inte bara har färre kuggar att sprida ut kraften på – de ska även snurra betydligt fler varv än bakdrevet.

Men det kan inte vara något annat som ger sken av att kedjan kuggar över? Det krävs ett rejält slitet drev i kombination med en slak kedja för att den ska kugga över drevet. Mopeddrevet på bilden nedan fungerade utan problem så länge kedjan var spänd trots att kuggarna nästan är borta.

Jim Lundberg

Otroligt men sant. Detta drev fungerade faktiskt utan att kedjan kuggade över. Visserligen på en moped, men NV 11 är inte så mycket starkare med sina ca 5 hästkrafter.

Läs mer om kedjor här:

Rulla till toppen