Sachsmotor som tystnar när man drar in kopplingshandtaget

Fråga: Hej. Jag har hittat en Crescent 1151 sport från 1962 med Sachsmotor. När den går på tomgång låter det som drevljud hörs. Det blir tyst när man kopplar ur. Vad kan det vara?

Erik Stein

Svar: Om du med ”kopplar ur” menar att dra in kopplingshandtaget så sker följande inne i motorn: kopplingsaxeln trycker på en tryckstång som i sin tur trycker isär lamellpaketet så motorn frikopplar. I så fall kan det vara något med själva kopplingskorgen som orsakar ljudet.

Om korgen wobblar så kommer det att låta illa om transmissionen – alltså vevaxeldrevet och kopplingsdrevet vars kuggar då kommer in snett mot varandra. Detta kan bero på att lagret till kopplingskorgen är slut eller att muttern till korgen eller kopplingsnavet håller på att gänga upp sig.

Att det tystnar när man drar in kopplingshandtaget beror då på att korgen trycks utåt av tryckstången så att den tillfälligt stabiliseras så att drevens ingrepp stämmer bättre. Ta bort kopplingskåpan på höger sida och kontrollera hur det ser ut.

Jim Lundberg

Sachs kugghjulstransmission. Om kopplingskorgen på något vis börjar glappa så kommer kuggarna att börja låta.

Läs mer om oljud från Sachsmotorer här:

Rulla till toppen