Får man byta motor på en moped?

Typskyltar till äldre mopeder. VoV-numret talar om vad det är för motor, men även hur många kuggar det är på kedjedreven och vilken dimension det är på hjulen. Senare ändrade man till TSV- och ASB-nummer.

Fråga: Motorbyte. Får man byta motor på moped till en annan mopedmotor, alltså en originalmotor, ej trimmad, utan bara från en annan moped?

Jonas

Svar: Så länge som du sätter dit en likadan motor som satt där innan är det helt lagligt. Identiteten på en moped sitter enbart i ramnumret – inte i motornumret.

Alla mopeder från 1960 och framåt är typgodkända av myndigheterna och i varje typgodkännande står det specificerat vilken motor som ska sitta i ramen. På mopeder från 1960 och framåt finns det därför en typskylt och om polisen gör en kontroll så kan de snart lista ut om det är rätt motor i mopeden.

Här några exempel med MCB Compact:

VoV 1247 = tvåväxlad Husqvarnamotor.

VoV 1248 = tvåväxlad Sachsmotor.

VoV 1252 = treväxlad Sachsmotor.

(VoV står för Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen och var den myndighet som utfärdade typintyg för mopeder fram till 70-talet)

Alla tre är en MCB Compact, men typskylten talar om vad för motor som ska sitta i ramen och skulle man till exempel stoppa i en treväxlad Sachsmotor i en Compact med typbeteckning VoV 1248 så har man i lagens ögon tillverkad en moped som inte är typgodkänd för att framföras i trafik. Sen om polisen skulle bry sig är en annan sak. Huvudsaken är att motorn inte är trimmad.

Jim Lundberg

Läs mer om typbeteckningar här:

Rulla till toppen