
Fråga: Jag har bytt packboxar i en Victoria EM50 och det var 4 shimsbrickor under kopplingskorgen. Då linar inte kugghjulen riktigt (se foto). Tar jag bort brickor så frikopplar det inte. Jag har inte haft isär motorn och jag kan se på kugghjulen där det är lite blankare på vevaxeldrevet där kuggarna mötts att det har varit så här innan jag tog isär motorn. Jag har ju inte förändrat något annat. Det borde vara ok som det är? Någon har haft isär hela motorn någon gång, misstänker jag.
Thomas Persson
Svar: Det är inte ovanligt att dreven i transmissionen är olika breda vilket ger lite ”vingelmån” vid monteringen. På EM50-motorn är korgens drev 10 mm brett medan motordrevet är 12 mm. I och med att ena drevet är lite bredare kan det smalaste positioneras lite olika i djupled. Men – det smalaste drevet ska inte sticka ut på någon sida av det bredaste för då tappar man kontaktyta.
Om du inte kan få till full kontaktyta genom att förskjuta kopplingskorgen med shims så kan det gå genom att i stället flytta vevaxeln i sidled med de shims som sitter vid ramlagren. Men då måste man se till att vevaxeln inte förskjuts så mycket att den tar i vevhusväggen. Att man i och med detta även förskjuter vevstaken relativt kolven brukar inte göra något. Man får väga in att de flesta mopedcylindrar går att knuffa någon millimeter i alla riktningar vid monteringen då hålen i cylindern är mindre än pinnskruvarna som håller den.
Men rent effektmässigt är det ingen större fara om man inte skulle utnyttja hundra procent av kuggarnas kontaktyta då en svensksåld mopedmotor från Tyskland har betydligt lägre effekt än vad den är konstruerad för i hemlandet. Det som däremot kan ställa till det är att om man förskjuter använda kugghjul så kan det leda till ett vinande ljud då ”nya” ytor på kuggflankerna möts.
Jim Lundberg




