Limma fast packboxen?

Gummiklädda packboxar (vänstra) har en tendens att vilja krypa ur sina hål då de gärna vill fjädra ut en aning då man slutar pressa. Då kan det vara nödvändigt att limma fast dem. Dessutom fungerar limmet som lite glidmedel vid monteringen. Packboxar med metallklädd utsida (högra) brukar dock sitta som berget vid monteringen.

Fråga: Hej. Jag skulle byta axeltätning på svänghjulsaxeln, och ser att läckaget är på utsidan av ytterdiametern. Den gamla tätningen går väldigt lätt i sitt säte i aluminiumblocket. Kan man limma fast tätningen, och i så fall med vad? Det är metall utvändigt på den befintliga. Har beställt ny. Kanske gummi på den nya?

Mvh Roger

Svar: Det går utmärkt att limma fast en packbox i sitt hål och det kan man antingen göra med särskilda lim för ändamålet (lim för bussningar och liknade), men även med vanlig gänglåsning typ Loctite.

Jag föredrar att montera packboxar som har metall på utsidan då de som är helt gummiklädda ibland tenderar att vilja glida ur sitt hål. Men de som har metall utvändigt brukar sitta bergfast efter monteringen. Skulle så inte vara fallet kan man stryka på ett tunt lager med Loctite på utsidan innan montering. Se bara till att avfetta bägge kontaktytorna med aceton eller liknande innan.

Men visst går det att få dit en gummiklädd packbox så att den sitter kvar, men då rekommenderar jag att alltid limma dem med Loctite eller liknande. Detta är särskilt viktigt om det finns en stoppkant inne i blocket. Gummiklädda packboxar fjädrar ibland tillbaka så när de bottnar mot stoppkanten vill de ofta åka ut en aning när man slutat pressa.

Även med gummiklädda packboxar ska kontaktytorna avfettas innan limning, men jag brukar även rugga upp gummiytan en aning med slippapper så limmet får något att greppa i. Trots limningen är det lätt att pressa ur dem nästa gång de ska bytas.

Jim Lundberg

Bild på Rogers hållare för packboxen.

Läs mer om packboxar här:

Rulla till toppen