Onödig skruv i bromsskivan?

Onödig skruv? Nja, lite nytta gör den – när hjulet är demonterat. (Foto: Anders Nordner)

Fråga: Hej. Vi har en debatt på jobbet om fixerskruven som håller fast bromsskivorna är nödvändig, Jag anser inte det, har jag missat någon viktig aspekt?

Mvh Hampus

Svar: Biltillverkare försöker alltid dra ner tillverkningskostnaderna på sina produkter och sätter sällan dit något som inte behövs på bilarna. Skruven, eller skruvarna, kan tyckas vara onödiga då skivan kläms fast mellan fälgen och medbringaren och sitter bergfast.

Och så långt stämmer det med att dessa skruvar är ”onödiga” – fast bara när hjulet sitter på plats. Men när man byter hjul, exempelvis från vinter- till sommardäck fyller skruvarna en funktion genom att hålla bromsskivan tajt mot medbringaren innanför medan hjulet är borta. Med tiden byggs det upp rejält med rost och smuts innanför hjulen. Om skivan tillåts att ”hänga och sladdra” under hjulbytet kan det ramla in rostflagor och annan vägsmuts mellan skiva och medbringare och händer detta kommer hjulet att skeva när det väl sitter på plats.

Men framför allt måste skivan sitta fixerad när man jobbar med bromsarna. Vid byte av bromsklossar bryter man ofta mot skivan när man ska pressa in kolvarna i oket och då måste den ju sitta fixerad.

Sammanfattningsvis (så att ni inte blir ovänner på jobbet) är det så här:

  • Med hjulet på plats fyller dessa skruvar ingen funktion.
  • När hjulet är demonterat fyller de en funktion.

Jim Lundberg

Läs mer om bromsar här:

Rulla till toppen