Fråga: Har Grimecanav av aluminium, typ MCB med flera, på 105 mm. När man vill byta till fasta lager – hur får man ur dom gamla jättebesvärliga lagerbanorna?
Johny Olsson
Svar: Det finns två typer av hjullager i Grimecanavet. Den ena varianten är med cykellager, alltså med lösa delar och justerbara konor som på skissen. När lagerbanorna (2) i navet ska ut så måste man först skruva bort en av konorna (5) så att man kan dra ur axeln.
Sen tar man ett långt dorn och sätter detta mot insidan av ena lagerbanan. Man slår alltså ut höger lagerbana från vänster sida och omvänt. Det gäller bara att flytta runt dornet några varv under knackandet så att lagerbanan inte kantrar och kilas fast. Skulle lagerbanorna sitta bergfast kan man krympa dem genom att ta en MIG- eller pinnsvets och lägga en sträng på banans insida – ungefär ett halvvarv eller mer. När svetsen kallnar drar den ihop sig och får med sig lagerbanan som krymper en aning.
Om navet har spårkullager så sitter det ett distansrör mellan lagrens innerbanor och när man knackar ut denna typ av lager så måste man först sticka in dornet och bända lite mot röret så att det förskjuts lite relativt lagren – annars kommer man inte åt kanten på innerbanorna. Sedan knackar man ut lagren på samma vis som på de nav med cykellager.
Men om du ska byta till spårkullager (fasta) så måste du dels ha ett distansrör som är ett par tiondels mm längre än avstånden mellan de två kullagren. Detta är jättenoga för om distansröret är för kort – eller saknas – så drar man sönder lagren. Ändarna på röret måste dessutom vara helt plana och i 90 graders vinkel relativt röret.
Sen brukar cykellagren ha tummått vilket leder till att ett metriskt spårkullager som passar till axeln blir ca 1 mm för litet i navets hål. Då får man klippa till en remsa av 0,5 mm plåt som man fyller ut hålet med. Remsan bör vara lika bred som lagret.
Jim Lundberg




