
Fråga: Hej. Jag har en Benelli Bobo, italiensk moppe från cirka mitten sjuttiotalet. På den sitter ett Dansi tändsystem, som verkar vara nästan modellunikt. Eftersom det är italienskt, så är funktionen lite sisådär… Tändspolen pajade, så då byggde jag om till utanpåliggande, med en kondning från nå’n bil. Men. Jag kan inte få till det med abrissen. Jag är nog i närheten, den är nu ca. 10 m/m.
Har sökt på nätet efter brytaravstånd/abrissmått på det där tändsystemet. Hittar absolut nada. Jo, jag hittar till Gilera och några andra som åxå använde Dansi tändsystem. Men de systemen är inte likadana som det på Benellin. Bosch och liknande passar inte alls i Benellins block. Som det är nu vill den stanna med ljuset på. Och ibland vara bökig att få igång. Och då märks det att det är tänderiet som spökar.
Har testat lite hit och dit med abrissen, men märker ingen större skillnad. Med ljuset på dör den på tomgång. Har ni nå’n aning om var jag kan få fatt i abrissmått till Dansi-systemet? För övrigt vill jag bara uttrycka min beundran över er allmänna kunskap i fordon över huvud taget.
Mvh Nisse
Svar: Jag har bara tekniska uppgifter till svensålda mopeder och gäller det en privatimporterad moped så får man kontakta klubbar eller återförsäljare i tillverkningslandet – Italien i detta fall. Oavsett så har jag tyvärr inga uppgifter till en Benelli Bobo.
Men brytaravstånd – oavsett fordonstyp – brukar ligga på 0,4 mm. Är avståndet för litet kan det det orsaka att gnistan mellan brytarna inte slocknar vid brytning och är avståndet för stort kan brytararmen få det svårt att hinna tillbaka till stängt läge vid höga varvtal. Man kan sätta gränsen vid 0,3 respektive 0,5 mm.
Abrissmåttet till fyrpoliga mopedsvänghjul brukar ligga mellan 7 till 12 mm så 10 mm låter i och för sig bra, men att motorn stannar när man slår på lyset kan indikera att abrissmåttet står fel. Testa med att ändra brytaravståndet tills motorn fortsätter att gå med påslaget lyse. Kolla sedan vilka mått du fick. Hamnar brytaravståndet mellan 0,3 – 0,5 mm och abriss mellan 7 – 12 mm är nog allt bra. Brytaravståndet styr abrissmåttet och förhållandet är omvänt; ju mindre brytaravstånd desto större abriss – och omvänt.
Om inte bägge måtten hamnar inom gränsvärdena samtidigt så kan det bero på att brytarna är slitna, stukade eller av fel modell. Sen är det även så att ljusspolen alltid påverkar tändspolen i någon mån eftersom de sitter så fysiskt nära vandra innanför svänghjulet, och då kan tändstörningar från påslaget lyse även bero på att tändspolen eller kondensatorn är i dåligt skick.
Jim Lundberg



