Tillverka egen typskylt till moped?

Typskylten talar om för polisen hur den aktuella mopeden ska vara beskaffad. Utifrån typbeteckningen kunde polisen ta fram uppgifter om exempelvis antal kuggar på kedjedreven och storlek på förgasare och insug – allt för att avslöja eventuella trimningar. När en moped importerades så skulle den uppfylla svenska myndigheters krav på hur en svensk moped ska vara. I korthet gällde följande: maxeffekt 0,8 hk (från 1961: 1,0 hk) och en konstruktiv hastighet av max 30 km/t.

Fråga: Hej. En undran över privatimporterade mopeder. De är ju inte lagliga att använda i Sverige på grund av att de inte är intypade i landet. Detta är en frågeställning som dyker upp, då och då här på ”Experten”. Har noterat att det på mopeden måste finnas ett ”VoV”-märke eller liknande. Alltså ett godkännandemärke från svensk myndighet. Vad jag förstår, så är det märket den enda detaljen som godkänner fordonet.

Eftersom det är en moped, finns högst troligt inte ramnumret med i något register över godkända fordon. Alltså bara det där märket (dekalen). En tanke… Om man nu tillverkar en dylik dekal i skrivaren. Vem i detta avlånga land skulle kunna bevisa att det inte är en legal moped? För det är väl bara den där stackars dekalen som är skillnaden mellan legal och illegal? Om jag förstått det riktigt?! Jag har några svensksålda mopeder, och de har inget märke, utan dekaler. Och de går ju som sagt att tillverka…

MVH Nisse

Svar: Typskylten är ingen dekal om man med det menar ett självhäftande klistermärke, utan är tillverkad av aluminiumplåt och sitter fastnitad på ramen (undantaget Zündapp där skylten är limmad). VoV står för Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen och var den myndighet som utfärdade typbeteckningarna när en ny mopedmodell blivit godkänd. Typskyltarna dök upp på svenska mopeder 1960/61. Innan dess var enbart motorerna typgodkända och då fanns inget typnummer på mopederna. Senare ersattes VoV med TSV och ASB på typskyltarna.

Typskyltarnas uppgift var att polisen vid kontroll av en moped skulle kunna identifiera vilken typ av moped det gällde och utifrån typbeteckningen kontrollera att mopeden överensstämde med de tekniska uppgifter som polisen hade.

Om en moped till exempel har beteckningen VoV 1215 som på bilden ovan så betyder det att det är en moped som heter MCB Topper, men typskylten avslöjar även tekniska uppgifter som att:

  • Motorn har tre växlar
  • Däckdimensionen ska vara 21 tum
  • Förgasaren är en Bing eller Encarwi
  • Drevet på utgående axeln ska ha 12 kuggar
  • Drevet på drivhjulet ska ha 42 kuggar
  • Totalutväxlingen (vevaxel-drivhjul) ska vara 19:1
  • Förgasarens borrning ska vara 10 mm
  • Cylinderns insug ska ha en diameter på 8,30 mm

Alla dessa data måste stämma överens med den moped typskylten sitter på. Det är hela grejen med typskyltarna – att polisen ska kunna kontrollera att man inte ändrat på mopedens konstruktion (läs: trimmat). Om dina mopeder som saknar typskylt är tillverkade 1952 – 1960 ska de inte ha någon typskylt.

Jim Lundberg

MCB Topper med typbeteckningen VoV 1215, som även av Monark/Crescent kallades för ”1215”. På bilden den treväxlade versionen som kom 1967. Året innan hade Toppern endast två växlar och då hade den givetvis en annan typbeteckning: VoV 1205. Talet ”90” betyder att det är en Monark Topper. Hade det istället varit en Crescent Topper hade det stått ”92”.

Läs mer om mopeders typbeteckningar här:

Rulla till toppen