
Fråga: Jag har en Volvo PV 444A med original B4 B-motor. Den går fint och startar lätt, men när jag kört 2-3 mil kan den börja hacka för att sen helt stanna. Den startar inte. Men efter någon timme är den ok. Jag har ny tändspole och kondensator. Tyvärr har jag varit ensam när den stannat så jag har inte kunnat kolla om jag har gnista. Börjar luta åt ånglås. Kör på 95 oktan bensin.
Hur åtgärdar jag om det är ånglås?
Leif Blomqvist
Svar: Det låter onekligen som att det skulle vara ånglås som är orsaken, men innan du gör några modifieringar bör du kolla att ventilationen till bensintanken är öppen. Jag vet inte hur ventilationen ser ut på PV 444, men antingen sitter det ett ventilationshål i tanklocket eller så finns det en liten slang på tankröret.
Prova med att köra samma sträcka utan tanklocket – eller med det en aning lossat så att det garanterat kommer in luft i tanken. Om bilen fortsätter att gå så var det stopp i ventilationen så att det uppstår ett undertryck när bensinen förbrukas.
Nästa test är att tanka i alkylatbensin och då är det bra om det inte är så mycket mackbensin (95/98 oktan) kvar i tanken. Alkylatbensin har en högre kokpunkt än mackbensinen och om problemet försvinner med tankning av alkylatbensin är det ånglås som är orsaken. En åtgärd är att man monterar ett isolerande mellanlägg av bakelit/fiber mellan förgasare och insugningsrör. Det blir som en väldigt tjock packning på runt 6 mm. Denna hindrar värmen från insugningsröret att nå förgasaren där ju ånglåset uppstår.
Denna modifiering kan kräva att man får montera längre pinnskruvar på insugningsröret om de gamla inte räcker till med en tjockare packning. Eventuellt får man fixa lite med eventuella fästen till luftrenaren och gasreglaget om dessa påverkas av att förgasaren kommer en aning högre.
Jim Lundberg



