
Fråga: Hej. Man läser i bland att en krök till en moped i vissa fall skall vara kort till en viss typ av trimcylinder. Min fråga är hur krökens längd påverkar en motors effekt? Det måste ju vara en påverkan på en originalcylinder också?
Mats Eriksson
Svar: Tvåtaktsmotorer är väldigt känsliga för hur avgassystemet är utformat. Detta har man kunnat utnyttja positivt genom att använda sig av avstämda avgassystem. Principen är att man anpassar längden på avgassystemet så att en reflekterad puls från slutänden av avgasröret når cylindern precis innan kolven stänger avgasporten.
Enkelt uttryckt gör man så att en utgående avgaspuls i avgassystemet först suger ut en del av bränsleblandningen i kröken som stannar där som en liten buffert. Under tiden fylls cylindern med mer bränsle från överströmmarna. Tricket är att den reflekterade pulsen ska hinna knuffa tillbaka bränslet från kröken in i cylindern innan kolven stänger avgasporten. Resultatet blir att cylindern då fylls på med bränsle från två håll = mer effekt.
Här förstår man att det är väldigt noga med längden på alla delar i avgassystemet då det handlar om att pricka rätt på bråkdelar av en sekund om allt ska klaffa. En tumregel är att ju högre varvtal man har, desto kortare ska avgassystemet vara för att allt ska stämma tidsmässigt.
Att bara korta av kröken gör dock ingen större skillnad på en originalmotor eftersom det bara skulle göra nytta om man ökar motorns varvtal genom annan trimning. Jag testade med att kapa av kröken 10 cm på min (otrimmade) Zündapp KS 50 men det gjorde absolut ingen skillnad. När man trimmar tvåtaktare så måste samtliga delar samverka om det ska bli ett bra resultat. Man kan inte ha en cylinder med porttider som ger maxeffekt vid 10 000 varv/min och hänga på ett avgassystem som ger maxeffekt vid 8 000 varv/min – eller omvänt.
Jim Lundberg



