Automatmotor till Crescent 1264 Skoterett

Fråga: Hej Jim! Du hjälpte mig får 28 år sedan (då 15 år gammal) med min Compact som min pappa och jag körde hem till dig och du fixade den galant. Hoppas på hjälp nu med. Äger idag garanterat Sveriges finaste Crescent Skoterett från 1967, totalrenoverad original med tvåväxlad fotväxel (i utställningsskick/museumkandidat).

Jag undrar om man kan få hjälp att hitta någon i Sveriges avlånga land med att byta motor till en ”modern” automat utan att förstöra originalfästena till motorn? Vet du någon makalöst duktig mopedbyggare som kanske kan vara hjälpsam?

/Mathias, Märsta.

Svar: Om du har Sveriges finaste MCB Skoterett så kanske det är synd att bygga om den då nästan alla former av ombyggnationer av äldre fordon brukar leda till en rejäl värdesänkning. Jag har tyvärr ingen att tipsa om när det gäller ombyggnad.

Men det finns en genväg om du vill ha en automatmotor till din Skoterett och det är att leta efter en Husqvarna Flinta Automat som skulle passa perfekt i din Skoterett. Det du behöver göra då är att borra och gänga två hål i motorns framkant (där det är förberett för detta).). Automaten kan ha pedalstart så det kan bli lite fixande där med så att den får kickstart.

Då kan du lägga originalmotorn på hyllan och spara den tills den dag du vill skiljas från mopeden. Jag vet tyvärr inte om Flinta automaten har rätt utväxling för en Skoterett. Sen har vi det där med kylningen. Originalmotorn på en Skoterett är fläktkyld (”Ökenfläkt” som MCB kallade den) och detta behövs på en Skoterett då det blir varmt ”under huven” på denna typ av inkapslad moped. Om fläktsystemet går att föra över direkt, utan modifiering, till automatmotorn vet jag inte.

Kul att det gick bra med Compacten!

Jim Lundberg

Läs mer om MCB 1264 Skoterett här:

Rulla till toppen