Fråga: Hej. Har en fråga om termosifonkylning. Vilket ju inte används i nå’n större utsträckning längre. På en dylik installation, finns det en ideal temperatur för systemet att uppnå? Och i så fall, vilken? Dessutom, kan det fungera med en termostat i det systemet? Nu tänker jag på en termostat vilken som helst, från t.ex en vanlig bil.
Inbillar mig att en ”vanlig” termostat kanske inte är tillräckligt genomsläpplig för ett termosifonsystem. Har ingen aning om det finns speciella termostater för termosifon. Pysslar med en konvertering till vattenkylning på en liten mc i min ägo. Därav den egentliga grunden för min fråga. Dessutom, hatten av för er gedigna kunskap.
Nisse
Svar: Riktigt gamla bilar hade så kallad termosifonkylning vilket innebär att dessa saknade vattenpump och att vattnets cirkulation mellan motor och kylaren drevs av principen att varmt vatten är lättare än kallt. Kraften som driver fram kylarvattnet blir därför låg och det behövdes stora kylarslangar och höga kylare för att kylningen skulle bli tillfredsställande.
Jag är tveksam till att den modernare termostat skulle fungera i ett termosifonsystem då detta kräver att kylarvattnets flöde inte bromsas av någon form av strypning. När det gäller ideal temperatur ska man nog utgå från vad motorn behöver för driftstemperatur vilket ofta ligger runt 80-85 grader på kylarvattnet. Vid denna temperatur sker inte någon skadlig kondensering av vatten på cylinderväggarna samtidigt som man har en bit kvar tills vattnets kokpunkt.
Jag har byggt en ”racermotor” av en Husqvarna Flinta mopedmotor vilken har fått ett vattenkylt topplock. Detta har termosifonkylning med ett litet värmepaket från en bil som kylare som placerats lite högre än topplocket. Detta har fungerat utmärkt, men först efter att jag kopplat på ett ”expansionskärl” av en konservburk ovanför kylaren. Innan jag monterade expansionskärlet så stannade uppkomna luftbubblor kvar i i slingan mellan kylare och topplock och hindrade cirkulationen varvid det snart kokade i systemet. Med kärlet monterat steg så luftbubblorna upp till kärlet och övriga systemet var fyllt med enbart vatten (med lite glykol).
Du kan ju testa med en vanlig biltermostat – bara flödet inte begränsas så mycket att det börjar koka i motorn. På min motor kyler ju vattnet inte cylindern (annat än indirekt av värmen som leds till topplocket) så jag behöver inte ta hänsyn till att temperaturen på cylinderväggen ska bli för låg. Plats för experiment!
Jim Lundberg





